Faysal
    Hej!
    Mitt namn är Faisal och jag fyller 20 år nästa månad, och jag studerar för att få betyg på svenske som andra språk.
    min fråga är om jag inte får godkänt betyg i svenska i år - Kan jag ansöka till att studera i Komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Faysal,

    enligt reglerna är man gammal nog att läsa på komvux från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år. Du fyller 20 år i år, enligt vad du skriver i din fråga; därför kan du läsa på komvux tidigast från 1 juli 2018. Ansöka till komvux kan du (och även bör) göra tidigare. Ta reda på när ansökningsperiod ligger i just din kommun. Men "din kommun" eller "hemkommunen" menas det i detta sammanhang den kommunen där du är folkbokförd.
    Bästa hälsningar

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare