Johanna
    Jag håller på att skriva mitt gymnasiearbete för Vård och Omsorgs programmet med inriktning LSS för att bli undersköterska men vill även vidareutbilda mig till beteendevetare eller sjukgymnast men undrar om jag kan använda mina betyg jag fått nu för att söka de utbildningarna? Eller räknas de inte alls?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    till en högskoleutbildning behöver du få Grundläggande behörighet till högskolestudier, som bland annat inkluderar godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6.
    Sedan tillkommer det Särskild behörighet, beroende på vilken utbildning på högskolenivå som du vill söka till - till beteendevetenskapliga program och till fysioterapeutprogrammet brukar det krävas godkända betyg i matematik 2, samhällskunskap 1b och i naturkunskap 2.
    Just Naturkunskap 2 kanske du inte behöver läsa för att det finns "ersättningsmöjligheter" och några kurser inom Vård- och-omsorgsprogrammet (summan av de kurserna, inte varje kurs för sig) ersätter nk2.
    Om du sedan innan redan har examensbevis eller Slutbetyg från ett högskoleförberedande gymnasieprogram - vilket jag inte vet ngt. om, för det skriver du inte i din fråga - då kommer inte kurser som du läser på komvux nu räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde (med undantag av de kurser som kommer att ersätta Naturkunskap 2; det är Medicin 1 och Vård- och omsorgsarbete 1 och 2).

    Oavsett om kurserna kommer eller inte kommer att räknas in, råder vi att alltid göra sitt bästa i varje kurs och försöka få så högt betyg man kan få; detta pga både reglerna och dina planer/intressen/målsättning kan ändras och du kan bestämma dig att använda dina betyg till ngt annat i framtiden.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA