Signe
    Hej!
    Jag går PDP på IB programmet (eller första året på svenska).
    Jag ska ha nationella prov i matematik nästa vecka och jag undrar vad som händer om jag får F i det? För som det ser ut nu så har jag fått F i alla andra matematik prov som jag har haft innan.
    Kan jag bli avkastad?
    Jag har minst E i 6 stycken ämnen (F i franska & förmodligen i idrott men det är inte lika viktigt som kärnämnena) men det kanske inte räcker?
    Och vad händer om jag blir avkastad?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Signe!

    IB-programmet är ett internationellt program. Innehåll och utformning av utbildningen är inte identisk på alla de olika orter, utan varje IB skola har ganska stora möjligheter att agera på egen hand (enligt egen bedömning).

    Så som du beskriver din situation, så låter det som att det kanske inte det bästa alternativet för dig att få fortsätta läsa på IB. Det är mycket möjligt att en annan gymnasial utbildning skulle passa dig mycket bättre, där du skulle trivas och få godkända betyg.

    Har dina lärare eller SYV, mentor eller rektor pratat med dig om att "avråda" dig från att fortsätta läsa på IB?

    Vad känner du själv? Skulle du velat fortsätta läsa på IB, trots att det verkar vara ganska motigt, med F-varning och all stress kring det?

    Bästa hälsningar

    Liselotte

    • : Det är inte det att jag inte klarar av ämnena, för det gör jag. När jag gick i högstadiet hade vi en spanska!!! lärare i franska & min mattelärare hade ledigt pga sjukdom i nästan 2 år, vilket resulterade i många olika vikarier som inte hade rätt utbildning. Varför det går som det går nu med matten är för att min mattelärare är inkompetent; det är sant (hela klassen plus 3 andra klasser som har honom säger samma sak). Men jag vet inte. Jag orkar inte börja om från ettan igen (jag har tanken att byta till samhäll men som sagt, jag vill inte hoppa mer ett år).
    • Milla : Väldigt tråkigt att du känner så som du gör, verkligen! du får gärna ta kontakt med rektorer på Samhällsvetenskapspgrogrammet på de skolorna dit du vill byta och fråga om de har plats i åk2 till hösten. Det är rektor på den "mottagande skola" som fattar beslut om de kan ta in dig i åk2. Lycka till!