Lova
    Hej, om man gått första året på gymnasiet och fått medelmåttiga betyg, mellan A-C i de kurser, och nu inser att man skulle vilja läsa vidare till jurist efter gymnasiet, hur gör man då? Jag går estetiska programmet så jag borde ha behörighet, men för att komma in behöver man väl nästan A i alla kurser, räcker det att jag presterar bra de två kommande åren eller ska jag ge upp redan nu? Kan man läsa upp betyg på de kurser man redan avslutat? Har man stor chans att komma in på högskoleprovet? Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lova,

    det finns olika vägar in på juristrpogrammet - ex. finns det möjlgihet att läsa Utvidgad juridisk introkurs>> som har platsgaranti, dvs alla behöriga kommer in på den; och i slutet av kursen är det ett antal (vanligtvis 20 stycken) studerande som visar bäst resultat - får platsgaranti på juristprogrammet.

    Ett annat sätt är högskoleprovet.

    Att höja betygen i redan avslutade gymnasiekurser kan du först Efter gymnasiet, t.ex genom prövningar.

    Det finns också yrken som är "närliggande", inte jurist men "liknande" - som t.ex Paralegal, juridisk assistent>> eller Rättsvetare>>.

    Nya yrken och utbildningar kan också "dyka upp" (som idag ännu inte finns) under tiden som återstår fram tills dess att det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning.

    Därför tycker jag att du just nu ska försöka lära dig så mycket som möjligt i varje kurs du läser på gymnasiet; titta på många olika yrken>> och utbildningar och se längre fram - vad du vill göra. Dina intressen och karriär/yrkes-mål kan också förändras... du är fortfarande mycket ung.

    Önskar dig en mycket trevlig sommar!

    ANNA