Elin
    Hej, jag går i 9:an och jag har bestämt mig för att jag ska gå estet media på gymnasiet. Men efter gymnasiet tror jag att jag vill bli lärare, kan jag bli det? Och isåfall, vilka kurser måste jag läsa till? (T.ex. Matte 2?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Du kan bli lärare efter vilket gymnasieprogram som helst. Kan dock behövas komplettera med kurser på komvux efter gymnasiet.

    Om du vill under gymnasiet bli behörig och kunna söka direkt efter gymnasiet, är det bra om du bestämmer dig för vilken sort lärare du vill bli för det finns mångar olika lärare, på grundskola, på gymnasiet och behöriga att undervisa i olika ämnen.

    Om vilka olika lärarutbildningar finns kan du läsa på högskolornas gemensam sida - www.studera.nu

    Det är lite olika behörighet till olika lärarutbildningar.

    När du bestämmer dig om du vill blir grundskolelärare eller gymnasielärare och i vilka ämnen du vill undervisa i, kan du se vad det är för Särskild behörighet som krävs eller så får du höra av dig igen, så hjälper vi dig med det.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA