Xina
    Jag har tänkt mig att gå natur eftersom det passar inte mig att gå samhälle, samt är det också för att det är en bred linje. Mina fråga är om jag kan på natur och bli no lärare i högstadiet eller på gymnasium utan att komplettera något, isåfall vadå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Xina,

    lärarutbildningar förändras ganska mycket och rätt så ofta. Det är därför omöjligt att definitivt svara på vad för behörighet som kommer att krävas när du om 3 år ska söka till lärarutbildningen. Men jag kan inte tro ngt. annat att i fall du väljer Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - att du bör kunna bli behörig till lärarutbildningen "lärare i naturkunskap - på gymnasiet" och gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämne på grundskolan.
    Det finns inte ngt. annat gymnasieprogram idag /förutom IB-programmet, det internationella programmet/ - som ger högre behörighet till naturvetenskapliga studier efter gymnasiet, än inriktning Naturvetenskap på NA >>. Så jag tycker det är det rätta valet av gymnasieprogram för dig, om du vill på sikt bli lärare i naturkunskap.
    Bästa hälsningar

    ANNA