Marika
    PGA sjukdom (inte allt anmält från läkare ) flera gånger av föräldrar och flera oanmälda frånvaro (pga illamående/depresion) sedan skolan började fick jag tills idag hög frånvaro. Just nu har jag ca 62% frånvaro, kan de slänga ut mig ? Om de vill göra det vad ska jag göra att gå kvar? Jag verkligen klara av gymnasiet sen studiera med hade svårigheter med att gå till skolan. I grundskolan hade jag likande frånvaro pga samma anledningar. Men gymnasiet är ju inte samma sak..
    • Liselotte : Hur går det? Vad händer nu? Berätta för oss om det finns något nytt i din situation... Vi håller tummarna!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marika!
    Det är bra att du tar dina studier på allvar och vill fortsätta läsa! Dock är hälsan viktigare.
    Om man inte mår bra, är sjuk (t.ex. deprimerad) kan man inte lära sig tillräckligt mycket och kanske får underkänt i några ämnen och inte blir behörig till vidare studier. Även om man får examensbevis från gymnasiet (fullständiga betyg) men inte mår bra - så kan man inte arbeta eller studera vidare, i alla fall inte med tillfredställande resultat.
    Det är, alltså, viktigt (det viktigaste, faktiskt) att göra allt som göras kan för att få dig att må bättre och bli frisk!
    Jag vill därför uppmana dig söka vård. Du kan börja med att prata med kurator eller med sjuksköterska på din skola - eller med båda. De har sekretess och får inte föra vidare det du berättar för dem, dvs inga andra elever på skolan får veta det, som du berättar för kurator & skolsköterska. De får sedan avgöra om du behöver uppsöka läkare eller psykolog. De kan också se till att du träffar en skolpsykolog.

    Din fråga om du kan bli "utslängd" från skolan pga hög frånvaro kan inte jag besvara med någon större säkerhet. Det är rektors beslut som gäller i detta fallet. Sedan beror det också på om du, trots hög frånvaro, får godkända betyg i alla eller i de flesta kurser eller ej.

    Du är icke-myndig än. Rektor kommer troligtvis att börja med att prata med dina föräldrar / vårdnadshavare och försöka få reda på orsaker till din frånvaro. Sedan ... beror det som sagt också på - om lärarna tror du kommer att få godkända betyg.

    Jag råder dig att också fundera på att söka om - till åk1 till nästa höst: till samma eller till en annan skola, till samma eller till ett annat program/inriktning. Du förlorar inget på att göra det. Om du får en ny plats i åk1 - kan du alltid senare tacka Nej till den platsen. Jag tycker det är bra att ha en "back up" plats, beroende på vad som händer under resten av detta läsåret.

    Att gå om ett år på gymnasiet kan vara mycket bra i ditt fall, när du redan har missat mer än hälften av studietiden. Just Orsak till frånvaro är både jätteviktig och ganska oviktig (konstigt nog, både och...) - vad det gäller fortsätta studera på samma utbildning eller "hoppa av", byta eller göra någon större förändring... detta pga
    1. man kan ha tillräckliga kunskaper i kurserna trots hög frånvaro
    2. om man inte har tillräckliga kunskaper i kurserna (även om man hade 100% närvaro) kan man inte få godkända betyg och då blir man obehörig till vidare studier.
    Hur du ligger till kunskapsmässigt i kurserna, är det dina lärare som kan svara på.

    Tillbaka till den frågan som du ställde:
    Beslut om avstängning från undervisning fattas av rektor, som tar hänsyn till många olika omständigheter bl a samråder med övrig personal - dina lärare, kurator, SYV och skolsköterska.

    Jag kan, alltså, inte säga att du blir "utslängd" eller inte.
    Jag tycker du behöver ta tag i saken och försöka få behandling för att bli frisk.
    Om du själv inte orkar ta tag i saken, be dina föräldrar göra det.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör gärna av dig och berätta vad som händer, hur du mår och vad du funderar på!
    Bästa hälsningar
    ANNA