Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Shabbe!

    betygen i slutet av åk9 sätts om ca en månad. Att börja på en ny kurs nu tror jag inte är möjligt. Jag tror det är för sent. Men du kan fråga på din skola... Jag tror inte det är möjligt.

    Sedan är det också så att de "extra poängen" kan man få för Moderna språk och inte för Modersmål. Du skulle i så fall behöva godkänt betyg i Moderna språk som du läste som Språkval (inte som elevens val) - för att det är bara det betyget som får räknas in som "17-de ämne", dvs utöver de 16 bästa betyg.

    Om du får betyg i Modersmålet, är det ett av de "vanliga betyg" och man väljer 16 bästa/högsta betyg. Har du betyg i Modersmål, får du troligtvis fler betyg än 16 stycken - och då väljer man 16 bästa/högsta betyg (på så sätt kan betyget i Modersmål ersätta ett annat, lägre, betyg).

    Hoppas mitt svar förklarar hur det ligger till och mitt råd till dig är att göra ditt bästa och försöka få så höga betyg i alla de kurser som du läser nu. Om du gör ditt bästa, gör du allt du kan. Sök också många olika alternativ till gymnasiet. Ändring i ditt gymnasieval kan du göra innan omvalsperiodens slut.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare