Helia
    Hej!
    Jag har kommit in på ett gymnasium nu under veckan, men jag är osäker om jag ska byta. Är fortfarande inskriven på min gamla och jag ska börja på den den nya imorgon. Kan jag gå tillbaka till min gamla skola om de är så att jag blir missnöjd efter morgondagen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Helia,
    kan tyvärr inte ge ngt. definitivt svar på din fråga.
    Så länge du är inskriven på skolan - är det ju din plats och då borde du kunna gå tillbaka. Frågan är dock om den "gamla" skola skriver av dig när du imorgon börjar på en ny skola. Och blir det så - kanske den "gamla skolan" ger din plats till en annan elev, som kanske hörde av sig förut och frågat om hen kan komma in, eller om en ny elev har nyligen flyttat till staden med sin familj och behöver plats på just det programmet..?

    Kan, alltså, inte lova dig någonting i den situationen där du befinner dig nu.

    Eleverna har rätt att läsa där de är ANTAGNA (såvida de inte skolkar för mycket). Vid byten brukar man skrivas "över" - från en skola till en annan. Men om du endast "provar på" på den nya skolan och inte börjar "på riktigt" genom att bli Antagen - är det en situation; blir du ANTAGEN till den nya skolan, är du då samtidigt utskriven från den gamla... som gymnasieelev kan man inte vara inskriven på 2 olika skolor samtidigt.