Elev
    Hej!
    Jag studerar just nu på komvux 75% i studietakt och är 19 år gammal. Jag ansökte om CSN men blek nekad, och undrar då om jag inte har rätt till studiemedel för den perioden jag studerar? På deras hemsida står det att man ska få bidrag via studiehjälpen, precis som på gymnasiet men dock står det att man ska studera på heltid. Samtidigt står det att man har rätt till bidraget om man läser 75%. Ska jag överklaga detta beslut eller vad är egentligen mina rättigheter i detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är i detta fallet meningslöst att överklaga, såvida du inte har ett Intyg om att du pga funktionsvariation klarar endast av att läsa på deltid (som för dig blir då Heltid, för att du ej klarar läsa mer) - i detta fallet kan CSN se dina deltidsstudier som "heltid".

    I annat fall så har du, i fall du är född året 2000, rätt till Studiemedel för gymnasiala studier, även om det är studier komvux, tidigast från 1 juli 2020 och innan dess är det STUDIEHJÄLP och inte Studiemedel som gäller för dig. Det är stor skillnad.

    Studiehjälpen, som ofta kallas för Studiebidraget (däri missförstånd) har man rätt till endast om man läser på heltid.
    Studiemedel består av Bidragsdel och Lånedel.

    Orden "studiebidrag" och "bidragsdel" förkortas i folkmun till "bidrag" och då kan man tro att det samma sak fast det är det inte alls.

    Du måste alltså studera på heltid för att ha rätt till studiehjälpen. Och Studiemedel kan du få tidigast från 1 juli 2020 eller om du läser på Eftergymnasial nivå t.ex på högskola/universitet, på yrkeshögskola eller på KKU eller kanske på folkhögskolans utbildning till Fritidsledare, som är en av folkhögskolornas Efttergymnasiala utbildningar - alltså på Högre nivå än gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för snabbt svar! Hade faktiskt ingen koll på skillnaden mellan studiemedel och studiebidrag! Men alltså, om jag fattat det rätt så kommer jag inte kunna få några pengar alls om jag inte studerar på heltid och inte är 20?
    • Milla : Ja, så är det tyvärr - enligt de nugällande reglerna. Du kan givetvis överklaga, men du kommer att få avslag i alla fall. Det är CSN som fattar beslut men CSN måste göra enligt regelverket. det du försöker göra är att gå upp till heltidsstudier eller försök skaffa extrajobb vid sidan av studier.