John
    Jag har valt Teknik (design o prod utveckling). Jag har gett upp i skolan och satsar på ett lätt PRAKTISKT jobb t.ex i varuhus, alltså lagerarbete (snälla säg inte "fortsätt kämpa"). Jag undrar om jag kan jobba sånt om jag valt TE. Plus, vilka kurser krävs, vilka kurser krävs vara godkänt? Och inget högskoleplugg krävs va? Jag vill jobba direkt efter att ha fått utbildning i gymnasiet

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej John,

    kika gärna på den här sidan >>www.framtid.se som ger förslag på vilka jobb man kan få direkt efter gymnasiet även utan att man ha lärt sig ngt "yrke".

    Om du är intresserad av att bli lagerarbetare>>, kan det vara fördelaktigt att försöka lära sig att köra truck och även få körkort för personbil (B-behörighet) och ännu bättre att få flera olika körbehörigheter, t.ex även för lastbil (C-behörighet).

    De jobben som inte kräver legitimation eller någon form av certifiering - får arbetsgivare tillsätta med vem hen vill. Det finns inte heller ngt jobbgaranti och det går därför inte lova att du (eller någon annan) får jobb över huvudet taget och ännu mindre - att hen får jobb inom en viss bransch, som t.ex lagerarbete.

    Man kan dock försöka "rusta upp sig" så att man ökar sina chanser att få jobb. Och inom lagerbranschen så är det att bli Truckförare>> t.ex som ökar chanserna.

    Du skriver att du vill satsa på ett "lätt praktiskt jobb". Ang. "lätt jobb" så är det väldigt olika vad olika människor tycker om den saken. T.ex Flyttarbetare - är det lätt jobb? Det är ju tunga saker man flyttar! :)

    • : Inga problem för mig att flytta på saker :) men jag måste gå på Fordonsprogrammet, dvs att jag måste byta gymnasieprogram då eller?
    • Milla : Om du vill på gymnasiet få körkort, då är det FT, inriktning Transport som gäller; det är på den inriktningen som man kan få körkort. Annars så kan man få jobb som Flyttarbetare efter ett valfritt gymnasieprogram: det är viktigt att vara start, arbetssam (flitig), flexibel och ha tur att få jobbet.