Nela
    Hej!
    Jag går just nu årskurs 1 på gymnasiet.
    Just nu läser jag mitt modersmål som moderna språk steg 3 och har även valt det som i-val till år 2., alltså läser jag inte spanska, franske eller tyska utan jag läser mitt hemspråk. Jag har tänkt byta gymnasiet till nästa år, och den jag vill byta till ligger i en annan kommun. Min skola ligger i Göteborg nu men jag vill byta till kungälvs kommun. Jag är osäker hur det kommer bli med moderna språket. Kommer jag kunna gå kvar i den språkgruppen jag är i nu? Jag vill helst vara kvar då jag trivs med min grupp men hur kommer det gå till om den skolan jag vill byta till inte har mitt modersmål som moderna språk steg 4? Kommer det bli okej att jag går i ett gymnasie i kungälvs kommun, men har moderna språk i Göteborgs kommun?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som regel läser gymnasieelever alla kurser på sin egen gymnasieskola. Men rektor på gymnasieskolan kan besluta om att köpa in undervisning för en elev på en annan gymnasieskola (men det görs sällan, för att det är dyrt och skolan är inte skyldig att göra det). Så, mitt svar måste tyvärr bli att jag har svårt att tro att du ska kunna läsa någon kurs i Göteborg när du går på gymnasiet i Kungälv. Men du får givetvis fråga om det på din nya gymnasieskolan i Kungälv. Det är rektor på varje skola som är ytterst ansvarig.

    Studie- och yrkesvägledare