Emma
    Jag har ganska bra betyg, inga IG eller liknande. Men det jag undrar är om jag skulle kunna påverka mitt intagningspoäng/meritvärde? Alltså läsa diverse kurser på 50/100p för att höja mina poäng för att sedan ha större chans att komma in på önskad utbildning?
    • : Komvux brukar inte ge studieplats om man redan har godkända betyg; det är i så fall prövningar som man får anmäla sig till. Nu blir det allt svårare att hitta var man kan göra prövning. suck! :(
    • : Okej jag tänkte mer på distanskurser. Där man kan göra på distans och sedan skruva ett prov eller bli förhörd via webbkamera med en lärare.
    • Liselotte : Distans är en vanlig studieform inom komvux. En distans-plats kostar också pengar; och komvux har begränsat budget. Du får givetvis ansöka om distansstudier på komvux; du söker på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.
    • Liselotte : Lärare som ska ge dig handledning, rätta proven och sätta betyg + administratrion kring detta är inte gratis. Folk vill ha lön för sitt arbete. Komvux köper studieplatser och även om komvux anordnar i "egen regi" så vill även de egna lärare och administratörer inom komvux också få lön. Det är gratis för dig som studerande men inte gratis för samhälle att anordna studieplatser.
    • : Förstår givetvis att det inte är gratis :) det jag ville ha svar på var att om det ens skulle göra någon skillnad för mig att plugga några kurser för att öka min chans att komma in på en utbildning jag är intresserad av :)
    • Anna : Om du får högre betyg i samma kurser som du har i ditt examensbevis, höger du ditt meritvärde. Exempelvis om du idag har 15.0 och får A betyg i en 100poängskurs i vilken du idag har E betyg, höjer du ditt meritvärde till 15.4. Det är klart man höjer sitt meritvärde om man får högre betyg!
    • : Menade om man läser kurser man aldrig läst innan :)
    • Anna : Har du Slutbetyg eller Examensbevis?
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    jag håller med det som Julia skriver i kommentar till din fråga: det är inte förbjudet att läsa på komvux om man har godkända betyg i samma kurser men eftersom komvux måste - enligt Vuxenutbildningsförordningen - prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" - och de som redan har gymnasiekompetens kan inte kallas för "kortutbildade", kommer de ganska långt bak-i-kön. Och tyvärr blir det oftast så att komvux ej har resurser att erbjuda dem någon studieplats. Söka kan du till komvux. Ingen kan förbjuda att göra ansökan men chansen att bli antagen är liten.
    Den realistiska lösningen är självstudier och prövningar; dock är det tyvärr som Julia skriver /håller med henne även här/ att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar.
    ****
    Högskoleprovet är också ett alternativ. Är man behörig, kan man komma in på högskola i HP-urvalsgruppen.
    Ännu ett alternativ är att kika på andra utbildningsformer än högskola/universitet, ex. på yrkeshögskolorna.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma, utifrån din ålder gissar jag på att du har Slutbetyg. Det är olika regler för sökande med slutbetyget och med examensbeviset.
    Om du har slutbetyg, kan du eventuellt "tilläggskomplettera"... dock påverskar tilläggskompletteringar rätt lite... detta pga du inte blir av med de betyg du redan har.
    Exempelvis om du har Alla betyg VG i ditt slutbetyg, säger vi - bara för att ta ett exempel. Det motsvarar jämförelsetal på 15.0.
    Du måste i så fall få A betyg i lika många poäng till - som motsvarar 3 års studier på heltid - för att höja ditt jämförelsetal till 17.5... i så fall.
    A-betyg motsvarar 20.0 men du har ju betygen som är 15.0 ... och medel blir då 17.5... - som sagt Tilläggskomplettering påverkar lite; man måste i så fall få enorma mängder av betyg och få högsta möjliga betyg i alla kurser man läser - för att det ska märkas någon skillnad.

    I så fall är det kanske mer framkomlig väg att försöka träna på högskoleprovet.

    Bästa hälsningar
    ANNA