Elliot

    Hej! Jag läser teknikprogrammet med inriktning teknikvetenskap. Jag läser utökat så jag läser 2600 poäng och har matematik specialisering som utökad kurs. Jag snittar A i betyg, men ligger på C-nivå nu halvt in på Teknik 2-kursen och A-nivå i matematik specialisering. Går det att byta ut teknik 2 mot matematik specialisering då det skulle gynna min merit oavsett om den utbildningen jag söker gör så att matematik specialisering ger meritpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elliot!
    på TE/inriktning Teknikvetenskap är kursen Teknik2 en av de obligatoriska kurserna. Det kan du se i Programplanen för TE här. Du måste ha betyg i Teknik2 in i ditt examensbevis, annars kan du inte ta ut examensbeviset och får inte då heller grundläggande behörighet till eftergymnasiala/universitets- studier.
    En möjlig lösning skulle vara att rektor tar beslut om Individuellt anpassat (för dig) program, men det är omöjligt om du redan läser år3 (det beslutet får tas t o m årskurs 2). En annan lösning skulle vara om du kunde ta ut examen från en annan inriktning från TE - i programplanen kan du se vilka inriktningskurserna som ingår i varje inriktning (samtliga kurser inom En av inriktningar är obligatoriska för att uppnå kraven och kunna ta ut examensbevis från gymnasiet).