My
    Jag går just nu i nian och studerar matte 1C. Jag undrar om jag kan hoppa över matte 1C kursen första året i gymnasiet och direkt börja med matte 2C? Känner ej att jag vill eller behöver läsa om matte 1C.
    • Anonym Kanin : Tyvärr så är systemet väldig fyrkantig d.v.s individuell takt tas inte alltid till hänsyn. Det är ganska synd då begåvade elever inte får den stimulans de behöver. Det finns en grej som heter individuell studiegång, men det får SYV förklara. Det jag kan tipsa om är att fördjupa dig i ämnet, eller hitta resurser online och börja studera matte 2c, medan de andra i din kommande gymnasieklass studerar matte 1. Du kan därmed ligga ett steg före och se proven i matte 1c som repetition eller tillfällen att testa dig själv vid. Det finns väldig bra resurser på nätet som matteboken.se (svenska) och khanacademy.org (engelska). Vill däremot påminna att fördelen med att läsa upp matte 1c "formellt" är att man oftast kan nå högre betyg då det inte är ett prov som avgör din betyg, men som sagd, fördjupa dig gärna eller läs vidare i din egen takt (det är inte förbjudet). Återkom gärna om du har några frågor.
    • Liselotte : Tack för din kommentar, Anonym! Bra tankar och tips!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej My,
    det är i mångt och mycket - tyvärr - så som Anonym skriver i sin kommentar att "systemet är fyrkantigt".
    I examensbeviset från alla nationella gymnasieprogram måste betyg (godkänt, dvs E eller högre) finnas från en av kurserna matematik 1a, 1b eller 1c.
    Utan godkänt betyg i en av kurserna på nivå 1 i matte - kan inte examensbeviset utfärdas. Då får man Studiebevis, som inte ger rätt att komma in på högskoleutbildning pga man saknar Grundläggande behörighet.

    Om du på din grundskola får godkänt betyg i matte 1c, men ex. lägre än A-betyg... då finns det anledning att gå om matte 1c och få A-betyg på gymnasiet.
    Om du på din grundskola får A betyg i matte 1c, då finns det kanske ingen riktig anledning att gå om matte 1c, eftersom högre betyg än A finns ju inte! :) Dock kan man alltid repetera mera och fördjupa sig mer.
    Eftersom du är duktig i matte - tänker jag på Matte-spets-utbildningar. Är du intresserad att söka till matte-spets? I vilken stad bor du? skulle du kunna flytta om det krävdes för att gå matte spets?
    På Matte-spets läser man c-spår i matte i snabb takt och under åk3 kan påbörja högskolestudier inom matematik, är tanken. Där kommer andra matte-begåvade elever läsa tillsammans med dig.

    Hoppas mitt svar och kommentar från Anonym - blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte