Louise

    Hej! Jag har några frågor om utbildning, jobb, eller sådär och vad det är för inriktning, ska försöka förklara så gott jag kan. Jag är väldigt intresserad av psykiatri och psykologi, psykiska sjukdomar och ökandet av det. Samtidigt som jag är intresserad av den ”sjuka” människan så hade jag velat jobbat med att förebygga detta, vad är det för utbildning man ska söka då? Eller jobb? Jag har gått barn och fritidsprogrammet så jag måste nog byta inriktning o plugga men jag vet inte vad. Jag är intresserad av kosten, hur psykiska sjukdomar hänger ihop med hur man äter. Så kort sagt hur mat och psykiska sjukdomar kan höra ihop tillsammans med hur man förebygger. Finns detta ens som jobb? En ”titel” så att säga? Vad ska jag utbilda mig till för att bli detta? Värt o säga så behöver jag läsa upp matte 2A, har extremt svårt med matte o behöver hjälp med den, är det möjligt trots att man inte har dyskalkyli? Många frågor men hade varit väldigt tacksam för svar då jag har svårigheter för vad jag hade velat utbilda mig till för har inte hittat något som känns ”rätt”, så undrar om detta finns?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louise;

    vilka yrken som finns är inte ngn exakt vetenskap - de försvinner, och nya tillkommer... och som egenföretagare/entreprenör eller konsult kan man även skapa nya yrken själv. Jag säger inte att det är lätt men det är möjligt.

    Man kan också utöva sitt stora intresse på fritiden, utanför jobbet - t.ex bli volontär på en kvinnojour, eller i ngt projekt. Fördelen med det är att man i så fall gör det man vill när man vill. På jobbet, som anställd, måste man göra det som är bestämt centralt och enligt vad chefen tycker.

    Vilka yrken som vi idag känner till - berättar vi om på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrkespresentationer (och fler tillkommer konstant...).

    Du kan t.ex börja med att titta på socionomyrken och på yrke/kvinnojoursmedarbetare och också på många yrken inom Beteendevetenskap, t.ex Beteendevetare och på yrken inom Hälsa- och sjukvård.

    ang. matte
    se gärna www.matteboken.se där kurserna är upplagda för repetition och för självstudier.
    Om du bor i en stad där en räknestuga finns, kan du kostnadsfritt få hjälp där. Räknestugorna drivs av Mattecentrum.
    Annars - vänd dig till komvux; komvux borde kunna ge viss hjälp - har du gjort dyskalkyli-utredning och det visade sig att du ej har dyskalkyli? annars så borde du träffa en speciallärare för diskussion om en sådan utredning, tycker jag.
    Lättaste kursen på nivå 2 i matte i Sverige idag är matematik 2a. Godkänt betyg i den (som lägst) krävs för de flesta beteendevetenskapliga och hälso-inriktage utbildningar (som t.ex arbetsterapeut- och sjuksköterskeprogrammen) på högskolenivå och även till många yrkeshögskoleutbildningar.