Aisa
    Hej! Vi ska söka till gymnasium väldigt snart och jag är rädd att jag inte kommer ha poängen som behövs för att komma in i min favorit skola tills vårterminen. Jag bara undrar om det finns nån chans att jag kan komma in även om jag ligger, säg ungefär 10 poäng från intagningspoängen? Ingen annan skola har liksom fångat mitt intresse lika mycket som denna och det känns verkligen tråkigt och deppigt när jag tänker på att jag inte har poängen som behövs och jag tappar motivation i skolan direkt (vilket absolut inte kommer leda till högre betyg). Jag vet verkligen inte vilken annan skola jag kan/vill ha som andrahandsval.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aisa!
    Tråkigt att du tappar motivationen!
    Jag tycker du ska fortsätta kämpa för att ingen vet ju vilka poäng som kommer att krävas - du kan se antagningsgräns som var förra året men ingen vet vad det blir nästa år.
    Antagningsgräns kan sjunka.... det vet vi ju inte på förhand.

    Som andrahands- och tredjehandsval råder jag dig välja samma program och inriktning som du har som förstahandsval på din favoritskola.
    Om du kommer in på, säg, ditt tredje (eller andra) alternativ - till samma program och inriktning - då har du chans att byta senare.
    För det första, så kommer du att stå som Reserv till dina högre prioriterade alternativ och kan komma in från reserv.
    Om du inte kommer in från reserv, då läser du SAMMA UTBLDNING men på en ANNAN SKOLA. Du läser samma kurser och kan då, om det blir ledig plats på din favoritskola, komma in senare - t.ex i mitten av åk1.

    Det är de bästa råden jag kan ge dig:
    1. kämpa för att ha så höga betyg du kan;
    2. sök till samma program och inriktning på andra skolor i andra, tredje, fjärde och så vidare hand (vilka skolor - är upp till dig, men jag röstar för de skolor som ligger närmare till din bostad för det kan vara ganska så påfrestande att pendla långt).

    Det är ingen som kan fixa in dig förbi kön. Det är konkurrens "på betyg" som gäller. Den, som har högre betyg, kommer in där hen vill. Vi, andra, får plats där vi får plats. Hur ska man annars få göra så att det blir rättvist?
    Den som har högre betyg än du har och så också jättegärna vill komma in på samma skola - borde inte den eleven få gå där? har du något förslag om hur man ska gå till väga?

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del och hjälper dig i ditt val till gymnasiet.
    Plugga på! gör ditt bästa! Om du gör ditt bästa, då vet du att du har gjort allt du kan!
    Ingen kan kräva av dig att du gör mer än du är kapabel till.
    På en skola som du idag inte tycker så mycket om - kan det visar sig att du trivs och mår bra. Det ordnar sig allt som oftast.
    Vi håller tummarna!
    ANNA