Privat
    Hej!
    Jag går i natur sam och hade tänkt att ta ett tekniskt-naturvetenskapligt basår i högskolan i Skövde för att efter det kunna utnyttja min garantiplats och komma in på biomedicinprogrammet. Jag har då läst biologi 1, kemi 1, fysik1, matte 1&2C och håller nu på att läsa matte 3C och biologi 2. Min fråga är då, kommer jag kunna komma in på basåret även fast jag har läst vissa elherde flesta av ämnena som ingår i basåret? För min del skulle jag mer än gärna kunna läsa om de ämnena för att komma in på min drömutbildning, frågan är bara om man egentligen får göra så.
    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Privat,
    basår på högskolorna är en "förutbildning" och varje högskola/universitet bestämmer över sina förutbildningar själv. På vissa högskolor/universitet sätter de som regel att man ej får komma in om man redan har läst samma kurser, men på andra - bryr man sig inte om det, utan man konkurrerar om plats på basåret med sina betyg.
    Det är inte heller säkert att meritpoängen erkänns, ex. till ett tekniskt basår på Chalmers /tekniska högskolan i Göteborg/ erkänner man inte några Meritpoäng.
    Det är alltså bara högskolan i Skövde som själv kan svara på frågan om det är OK att ha läst samma kurser som även läses inom basåret.
    Det finns inte någon lag på att basår ska finnas; det finns exempel när högskolorna/universiteten slutade erbjuda basår... - så om du ska söka senare än till HT2018, så kanske du idag ännu inte kan få alla svar; därför att situationen kan förändras längre fram.

    Vänligen

    L.

    Liselotte

    Tel.nr till Antagningsenheten på Högskolan i Skövde är 0500-448200 och tel.tid kl.10-11.30 måndag-torsdag. Och jag har nu pratat med dem och fick svar att det är OK att söka till deras basår även om man sedan innan har alla de betyg som gör en behörig till natur-vetenskapliga utbildningar; de rekommenderar att som första alternativet söka till självaste programmet, biomed.programmet i ditt fall - som du vill komma in på; och i andra hand - till basåret.
    OBS! platsgaranti kommer att gälla till programmen på Samma högskola, inte om du tänker söka till andra högskolor/universitet.