Sheila
    Hej, kan jag komma in på tandläkarlinjen enbart med höga meritpoäng? eller måste jag ha läst alla ämnen som man egentligen ska läsa? Har för mig att man kan komma in utomlands utan att ha läst naturlinjen? Sen undrar jag hur det ser ut med att läsa på komvux, om man får F eller lågt betyg som e eller d i en kurs, kommer det att påverka ens ansökan till universitet? Jag har för mig att det ska göra så att ens meritpoäng sänks men det hoppas jag inte för om ett f inte syns så kan jag läsa om kursen men om det syns så vill jag hoppa av kursen för jag vill ju inte att mitt meritpoäng sänks pga det. Sen undrar jag även vilka kurser som ger allmänna meritpoäng asså som ökar ens merit för vilket program som helst. Sist undrar jag även vilka kurser som ger meritpoäng för att komma in på juristlinjen för just nu har jag ca 17 i merit och vill läsa så många kurser som helst för att öka mitt merit. Med hopp om positiva svar, Sheila

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    angående utbildningar utomlands kan vi inte ge någon detaljerad information. Du får själv leta info om vad som utbildningar i olika änder kräver.

    Ang. tandläkarprogrammet i Sverige, så är det så pass populärt att inte ens alla A betyg i alla kurser på gymnasiet kan garantera utbildnigsplats. Under alla omständigheter måste man vara Behörig. Och du blir behörig till tandläkarprogrammet i Sverige med godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Dessutom måste man alltid ha Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar i Sverige.

    Har du Examensbevis (och inte Studiebevis) från ett högskoleförberedande program? Från vilket program har du examensbevis?

    Det är mycket möjligt att du är behörig till Juristprogrammet, där det för Särskild behörighet krävs godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Du har idag 17.0 i Meritvärde men har du några meritpoäng? Det är skillnad om du t.ex har 14.5 i jämförelsetal + 1.5 i merit

    eller om du har 17.0 i jämförelsetal och "noll" meritpoäng.

    Alla de "detaljerna" är jätteviktiga för att kunna ge dig bra råd.

    Det bästa du kan göra är att ta dina betyg till SYV på komvux och gå igenom vad du har, vad du är behörig till och vad som skulle ge dig bästa utdelning (vilka kurser som du skulle behöva läsa eller göra prövningar i). Om du av någon anledning inte kan träffa SYV på komvux, var god lista upp alla kurser som du har i ditt Examensbevis med tillhörande betyg. I annat fall är det omöjligt att svara på dina frågor, tyvärr.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej igen Anna, jag ska boka in en tid med min syv men skulle du kunna svara på vilka kurser som ger meritvärde och eller meritpoäng för just juridikprogramet? för då ansöker jag så fort som möjligt till dessa kurser på komvux. Mvh Sheila
    • Anna : Engelska 7 ger 1.0 i merit - Moderna språk 3 ger 0.5 & Moderna språk 4 ger 1.0 - Matematik 2, 3 & 4 ger 0.5 vardera (max inom matte är 1.5) och max inom Moderna språk är också 1.5 men totalt kan man få max 2.5 i merit.
    • : Så är dessa ämnen som du nu skrev de ända jag kan få merit för just för att kunna ansöka till juridikprogrammet eller finns det ämnen som kan öka mitt merit för just det programmet?
    • Liselotte : Har du slutbetyg eller examensbevis? Det är olika regler vad det gäller meritpoäng för Slutbetyg och för Examensbevis.
    Läs alla kommentarer