Johan

    Hej, Jag vill söka till ett program i högskola, ett av kraven är matte 3c. Tänker läsa detta på komvux för att få den behörigheten, min fråga är kommer jag att kunna läsa detta på komvux, då jag i gymnasiet bara läst mattte 1a och 2a? Alltså att direkt läsa 1c, 2c och 3c?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    om du har godkänt betyg i matematik 2a, är du behörig att läsa matte 3c. Det kan kanske bli lite tufft, pga du ej läst c-spår på nivå 1 och 2, men du är behörig till matte 3c. För att bättre förbereda dig så att det inte blir för tufft att läsa matte 3c, repetera matematik 2 med t.ex Matteboken.se (en gratis sida där mattekurserna är upplagda för repetition och för självstudier). Du kan också fundera på att läsa matte 3c i låg takt, t.ex på 25% av studietakt, alltså under 20 veckor, eller på 10v (i så fall blir det på halvfart med studieinsats på 20 timmar per vecka).

    • Johan : Tack för svar,
    • Johan : Har en fråga till, om jag inte har godkänt i matte 2a, är det bara den kursen jag behöver läsa för att kunna läsa kursen matte 3c?
    • Anna : Kurserna i gymnasiematematik bygger direkt på varandra. För att ha en rimlig chans att klara av en mattekurs på nivå 3 måste man ha kunskaper som motsvarar godkänt betyg i matematik på nivå2. Antagning till högskoleutbildningar bryr sig inte om du har eller inte har betyg i matte 2, om din högskoleutbildning kräver matte 3c. ... Så här är det: matematik 1a, eller 1b eller 1c krävs inom Grundläggande behörighet, därför måste man ha godkänt betyg i en av kurserna på nivå1 i matte. Sedan, om din högskoleutbildning kräver matte 3c, så måste du ha lägst betyget E (godkänt) i den kursen eller i en högre kurs, t.ex i Matematik 4, 5 eller matematik specialisering. Hur du skaffar dig det betyget: genom att läsa kursen eller genom en prövning, är upp till dig. Du har rätt att anmäla dig till prövning i matte 5, eller matte 4 eller matte 3c om du vill men det blir upp till dig att skaffa dig kunskaper som du måste uppvisa för att få godkänt betyg. --- Vid antagning till komvux, brukar komvux vilja försäkra sig om att hen som antas har tillräckliga förkunskaper. Tillräckliga förkunskaper inför matte 3b eller 3c är för komvux godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c. Om du utan godkänt betyg i en av kurserna på nivå2 söker en kurs på nivå3 på komvux, bör du få svar OBEHÖRIG och inte kommer att antas till kursen.