Jonatan
    Har en underkänd kurs i Matematik 3b som jag aldrig kompletterade när jag gick i gymnasiet. Kursen ingick inte i mitt program utan var en utökad (tillvald) kurs. Min fråga är nu om jag kan räkna bort denna kursen från mitt snittbetyg eftersom att den annars sänker mitt värde?

    En till fråga är om jag ska räkna bort mitt gymnasiearbete när jag räknar ut mitt snittbetyg?

    Tack på förhand, Hälsningar Jonatan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonatan,
    Gymnasiearbete räknas inte in, när man räknar fram Jämförelsetal, betygssnittet.
    Angående matematik 3-kurser - så beror det på. Om betyg i den kursen är i ditt examensbevis markerad med "U" vilket betyder Utökad kurs, då är det en situation... men om det är en "vanlig kurs" inom programmets 2500 poäng - då är situationen en annan. Sedan beror det också på om du har F betyg i matte 3 eller högre, godkänt betyg, E eller högre, alltså.
    Förklara exakt hur det ligger till, då kan jag svara vad som gäller just i din situation.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Betyget är F och den är markerad med U alltså en "utökad kurs". Den ingår alltså inte i mina 2500 poäng utan det var en kurs som jag valde till men som jag sedan tyvärr inte klarade.

    • Anna : I så fall räknas inte in betyget - när det är F i en U-kurs. Skulle det exempelvis vara E betyg, då skulle du kunnat få MERITPOÄNG för den, men F betyget ger inte meritpoäng. Så F i en U-kurs kan du bortse ifrån (som om du inte läste den, alltså...).
    • :

      Okej tack för svaret då vet jag de.

    • Julia : U-kurser /betyg i dem/ räknas in i Jmft (jämförelsetal) i 2 fall: om kursen krävs för Särskild behörighet ELLER om den ger MERITPOÄNG. F betyg ger inte behörighet och ger inte meritpoäng, så F betyg i U-kurser kan man "tänka bort" (som om de inte fanns, över huvudet taget).
    • : - Okej förstår. Tack för båda dessa svar.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer