Lisa
    Hej!
    Jag heter Lisa och tog studenten våren 2015. Jag gick linjen samhälle. Jag har godkänd betyg i matte1b, men F i matte2b. Kan jag söka in på högskola/universitet då? Jag är väldigt förvirrad. Har läst lite på olika ställen, men förstör inte helt. Hade blivit väldigt tacksam för svar! För jag måste veta om jag måste läsa på konvex för att gå vidare med utbildning.

    Hälsningar från Lisa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Det är viktigt att få veta om du fick Examensbevis eller någon annan typ av utbildningsdokument, se överskrift (Rubrik) på det "pappret" som du fick när du slutade gymnasiet.

    Om du har Studiebevis eller Studieintyg, har du i så fall tyvärr inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Du kan ha fått Examensbevis med F i Matte 2b. I så fall är du behörig att söka till högskola/universitet men inte till de utbildningar där det specifikt krävs godkänt betyg i Matte 2.

    Vilken utbildning på högskola vill du söka? Detta är viktigt att veta för att få fram vilka kurser som krävs för Särskild behörighet.

    Jag vill tipsa dig om att det finns även andra ställen där man kan utbilda sig, förutom högskola/universitet: på folkhögskolan kan man t.ex utbilda sig till Tolk eller till Fritidsledare. Arbetsförmedlingen kan erbjuda olika arbetsmarknadsutbildningar. Det kan finnas yrkesutbildningar på komvux i din kommun. Och så finns det en hel del spännande yrkeshögskoleutbildningar. Till några av dem kan Matte 2 betyg krävas men det finns också många där det inte behövs. Och även om man är obehörig till en viss yrkeshögskoleutbildning, kan man ändå komma in (i "fri kvot", på undantag).

    Jag vet inte var dina intressen ligger och det är därför svårt att ge tips. Men här kommer det några exempel på yrkeshögskoleutbildingar:

    Trädgårdsmästare

    Bildbehandlare

    Förgyllare

    Förpackningstekniker

    Köksmästare

    Livesändningsspecialist

    Lokförare

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Om du återkommer med svar ang. om du har Examensbevis eller en annan typ av dokument från gymnasiet samt om du berättar om vad du vill jobba med i framtiden, kan jag ge dig ett bättre svar och mer hjälp.

    ANNA