Harun
    Nu är det såhär att när jag sökte till ett gymnasium så valde jag teknikprogrammet men jag visste inte att moderna språk inte var obligatoriskt, så jag valde moderna språk, tyska. Min fråga är: kan jag "ta bort" moderna språk senare när jag börjar gymnasiet, eftersom att jag vill helst inte fortsätta med det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Harun!

    Går du i åk9 nu? Eller går du redan första året på gymnasiet?

    Om du går i grundskola nu, kan du göra ändring i din ansökan till gymnasiet under omvalsperioden. Tänk dock på att gokänt betyg i Moderna språk 3 och 4 ger dig Meritpoäng, som höjer Meritvärde i dina gymnasiala betyg.

    Om du är nyfiken på att få reda på mer om Meritpoäng och hur de påverkar meritvärde samt för vilka betyg man kan få meritpoäng, var god läs på den här sidan på GymnasieGuiden.

    Det är bra om du kan så fort som möjligt göra en ändring i din gymnasieansökan - för att skola som du söker till måste planera angående arbetsfördelning bland lärare. Även en elevs ansökan om att läsa /eller inte läsa/ Tyska på gymnasiet, kan göra skillnad för gymnasieskolans planering. För din egen del, så måste du läsa på heltid för att hinna läsa in tillräckligt antal gymnasiepoäng + för att ha rätt till Studiebidraget från CSN. Om skola planerar in att du läser Tyska men sedan vill du inte göra det - så kan det uppstå problem i planeringen och i värsta fall så kanske du får schemat-krock eller inte ens kan få ihop till heltid under ett helt läsår. Därför är det bra både för gymnasieskolan och för dig personligen att du så fort som möjligt bestämmer dig om du vill eller inte vill läsa Tyska eller ngt annat Modernt språk och uppger rätt info i din gymnasieansökan.

    Bästa hälsninar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare