Mikael
    Jag ska strax sluta mitt första år på Motorbranschens tekniska gymnasium(MTG) och funderade över om det skulle vara möjligt för mig att välja filosofi kurser på mitt andra år, skolan själv erbjuder inte kursen men studievägledaren sade att om skolan inte kan erbjuda kursen skulle man kunna ta den på en annan skola.
    Jag borde även tillägga att jag har redan ett individuellt val på skolan, därför undrade jag om det skulle vara möjligt för mig att välja kursen ändå.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är en fråga som löses på din skola, lokalt. Det är ovanligt att skolorna köper kurser på andra skolor: för att det är frivilligt för skolan och det är dyrt och andra problem som schema-krock kan sätta stopp: du kan ju inte befinna dig på två skolor samtidigt.

    Du kan inte kräva läsa filosofi för att det är inte elevens rättighet men om fin skola vill ordna det flr dig, blir jag glad för din skull.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är, som sagt, mycket ovanligt att gymnasieskolorna köper kurser till elever på andra skolor. Dock finns det exempel på samarbete gymnasieskolorna emellan - som ofta kallas för "det gemensamma gymnasiet". Att du redan har valt kurser inom Individuellt val, spelar i detta fallet inte så stor roll för att det går att ändra i studieplanen. Det går ibland också att läsa Extrakurser, utöver programmets 2500 obligatoriska poäng. De kallas i så fall för "utökade kurser". det är inte elevens rättighet att läsa utökade kurser. Det är rektor som bestämmer om en elev får läsa U-kurser /utökade/.

    Det vi här på Fråga SYV kan svara dig är att det är inte förbjudet att läsa kurser som inte ingår i ditt program, och som inte finns på din egna skolan, men att det inte heller är din rättighet. Det är upp till din skola /rektor/ att bestämma om du får det eller inte. Och om rektor säger Nej, kan du tyvärr inte göra så mycket åt det, utan du kan be om en förklaring och du kan söka möjlighet att byta till en annan gymnasieskola men du kan inte "tvinga" din gymnasieskola att ordna möjlighet för dig att läsa en kurs som inte är obligatorisk på ditt gymnasieprogram.

    Bästa hälsningar

    ANNA