Zoe
    När jag började det estetiska programmet fick jag möjlighet att utöka mitt schema med en spanska steg 3 kurs. Denna kursen var alltså valbar utanför IV och Fördjupnings poäng. Jag tog för givet att kursen då var som de sa, utökad.
    Hoppa fram till studenten då jag har valt till Engelska 7 som IV vals kurs. Denna kurs har vid slutbetyg ett U bredvid, och Spanska steg 3 inget U. Detta skulle såklart inte vara ett såpass stort problem hade jag fått samma betyg i kurserna, men Engelska 7 skulle vara ett lätt A i och med mitt modersmål.
    Alltså är mitt meritvärde 0.11 poäng lägre tack vare att Utökat sattes på en kurs som bör ha varit IV val.
    Kan jag göra något åt saken nu, ett år senare, eller är det försent?
    När jag pratade med administratören innan studenten sa de att det inte gick att göra något åt det, men U skulle ju ha suttit på Spanskan som inte skulle vara del av mina 2400 vanliga poäng.
    Det känns så surt att det har strulat så.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du redan har fått ut ditt Examensbevis - är det mycket svårt att ändra ngt innehåll i det; endast om uppenbara fel har begåtts kan rektor fatta beslut att upphäva examensbevis och utfärda ett nytt. Vänd dig till rektor på den skolan som har utfärdat examensbeviset.

    Studie- och yrkesvägledare