John
    Jag har två frågor, kan man bli Civilingenjör IT om man har ändå valt Design o produktutveckling i gymnasiet. Måste jag byta till TE-INF/studera 1 år till om jag har slutat med första året?

    Behöver man att plugga i universiteten för att bli en civilingenjör? För att antagningspoänget i KTH är 17+ och jag kommer säkert ligga runt 16. För det jag har valt (Design...), så krävs det 19.58 (typ nästan allt A). Jag vet att jag kan inte klara av detta med att få snittbetyg 19.58, jag har kollat på andra universitet men en del av de ligger för långt borta.

    Just nu vet jag inte om jag vill byta till TE-INF, ge upp med KTH plugg. Jag kommer säkert få en response som säger ''med tillräckligt plugg, så kan du klara av det här''. Det är inte sant, och har aldrig varit sant. Sånt sägs för motivation och det har inte påverkat mig från grundskolan

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej John,

    just CiviIingenjör kan man inte bIi utan att ha Iäst i 5 år på högskoIa/universitet. För behörighet till Civilingenjörsprogrammet krävs det bIand annat godkända betyg i fysik 2 och matte 4. Fler utbildningar på fler orter kan kanske starta tills det blir dags för dig att söka, men det vet vi ännu inte idag.

    De högskoIeutbildningar som redan är beslutade för start, läggs upp på www.studera.nu

    Betyg är inte det enda konkurrensmedlet. Gör högskoleprovet. Du kan kanske komma in med resuItatet av HP.

    Gör så gott du kan i alla kurser på gymnasiet, mer kan du inte göra.

    BIir det så att du ej kommer in på KTH., får du se om du hittar ngt. intressant på t.ex Yrkeshögskola. Då blir då inte Civilingenjör, men du kan bli en annan sort ingenjör - yrkeshögskoleingenjör. Se exempel på YH inom Data/IT - avancerad-programering-iphone-och-android>>

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag vet att det krävs 5 år i högskolan. Men vad jag undrar är om jag kan till slut bli Civil IT om jag har pluggat på Design och produktionsutveckling i gymnasiet och fortsatt till högskolan?
    • Mikael : Kika gärna på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf - du behöver välja fysik 2 och matte 4 som valbara kurser för de ingår inte i din inriktning och du behöver dem för behörighet tiII civiIingenjörutb.
    • : Tackar
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej John,

    i din inriktning ingår inte fysik 2 och matte 4 /de ingår i inriktning Teknikvetenskap/. Fysik 2 och Matte 4 behöver du för att bli Behörig till Civilingenjörsutbildningar. Utan godkända betyg i fysik 2 och matte 4 blir du ej behörig och kan inte komma in på Civilingenjörsutbildning, oavsett hur höga betyg eller resultat av högskoleprovet du får, eftersom du blir "utsorterad" som Obehörig och deltar sedan inte i konkurrensen om utbildningsplats.

    Om du på gymnasiet inte blir behörig, kan du kompIettera efter gymnasiet - t.ex på komvux. Eller om du skaffar dig kunskaper genom sjäIvstudier, kan du göra Prövningar i fysik 2 och matte 4 och få betyg på det sättet. Sedan, när du bIir behörig, har du i så faII chans att komma in.

    Hoppas mitt svar förkIarar vad du behöver göra för att bIi behörig: byta inriktning tiII Teknikvetenskap eIIer stanna på din inriktning, men väIja Fysik 2 och Matte 4 som kurser inom Programfördjupning eller inom Individuellt val.

    Hälsningar

    Mikael SYV