Lo

    Jag vill gå estet för att jag är intresserad i bild men också samhällskunskap och psykologi etc. Kan man plugga vidare på psykologprogrammet om man går estet, med fördjupning Matematik 2b och Samhällskunskap 2 ( en gymnasieskola jag kollat på erbjuder det. ) Jag har också funderat på International Baccalaureate men känner att jag hellre vill gå estet om man kan bli psykolog efter det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lo,
    med examensbevis från estetiska programmet (om du också får godkända betyg även i matte 2 och i samhällskunskap 1b) blir du behörig till psykologprogrammet. Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på ES men inte matte 2.

    Kan din gymnasieskola erbjuda dig läsa matte 2 (på högskoleförberedande programmen läser man i så fall 2b, men annars går det bra även med 2a, men det läser man på yrkesprogrammen som en valbar kurs), och du får godkänt betyg i matte 2 + examensbevis med godkänt betyg i samhällskunskap 1b (samhällskunskap 2 krävs inte för behörighet till psykologprogrammet, den krävs för behörighet till lärarutbildningen om man vill bli lärare i Samhällskunskap) blir du, som sagt, BEHÖRIG till psykologprogrammet.

    Om meritpoäng
    Men antagningsgränser till psykologprogrammet brukar ligga så pass högt att alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet brukar inte räcka, utan det är i princip nödvändigt att ha extra-kurser som ger meritpoäng: engelska 7, moderna språk 3 och 4, högre kurser i matematik (för psykologprogrammet - från matte 3 och uppåt) och få höga betyg även i de kurserna (helst alla eller nästan alla A-betyg).
    Ett annat sätt att komma in på psykologprogrammet är att få högt resultat på högskoleprovet. Behörig måste man ändå bli. Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig.
    Vänligen
    Julia syv