Lovis
    Hej!
    Jag heter Lovis och nu går jag i sjuan. Jag fyller 15 år om några dagar. Jag bodde här i Sverige 2 år och jag gick om sexan och sjuan. Min mamma visste inte att det bara nians slutbetyg gäller för gå i gymnasiet. Hon vill att jag ska få A på alla ämnen men det är för svårt. Problemet är jag vill bli läkare och jag vet att man måste studera minst 7 år. Och jag vill gärna hoppa över en årskurs eller gå i åttan och nian samtidigt. Jag frågade min kompis om det men han sa att det är omöjligt att göra det. Måste man få A i alla ämnen? Jag är jättebra på matte och blev inte godkänd på idrott. Jag är ganska orolig för detta. Tack.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovis,

    mitt råd är att du ber att få ha ett möte - där du, din mamma och personal på din skola - som tillsammans pratar och planerar dina framtida studier.
    Att du gick om sexan och sjuan - kan bero på att du var "ny" i Sverige och inte kunde svenska?
    Det är bra att du är "bra på matten" och att du har ett mål - att bli läkare.
    Det kan ta tid att lära sig ett nytt språk och även skaffa sig kunskaper i andra ämnen.
    Jag tycker inte du behöver ha för bråttom, utan gör ditt bästa i alla kurser du läser; mer kan du inte göra. Man kan inte göra mer än sitt bästa.

    Vi på fråga syv önskar dig Lycka till!

    Peter syv