Hanna
    Hej, jag går första året på naturvetenskapslinjen. Jag har insett att mina meritpoäng inte kommer bli så höga (tror de kommer bli runt 15). Jag börjar oroa mig över att inte komma in på nån utbildning som faktiskt intresserar mig. Är intresserad av att jobba med människor och hjälpa till med fysiska och psykiska problem, men är också intresserad av att lära ut till barn och ungdomar. Något annat som jag också är särskilt intresserad av är att jobba på apotek. Så min fråga är: vilka utbildningar kan jag faktiskt komma in på? Och vad jag skulle kunna göra om jag skulle vilja läsa upp mina betyg efter gymnasiet, om den möjligheten ens finns?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    det finns ett mycket stort antal yrken inom de områden som du är intresserad av. Du får gärna läsa om många olika yrken - www.framtid.se

    Och det är inte så att man tvungen att läsa på högskola/universitet, utan det går både att söka jobb direkt efter gymnasiet och läsa på andra ställen, som ex. inom yrkeshögskola. Ex. yrket Apotekstekniker >> kräver en yrkeshögskoleutbildning på 1,5 år >>, och till yrkeshögskola söker man på "sammantagen bedömning" som de utbildningsansvariga gör - betygen spelar roll men inte en avgörande roll.

    Om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, måste du vara nöjd i så fall, för att ingen kan göra mer än sitt bästa!
    Angående höja betyg efter gymnasiet - om du vill komma in på en högskoleutbildning, rekommenderar jag att du gör högskoleprovet, som inte höjer dina betyg, men det går att komma in i HP-urvalet (man måste vara Behörig men behöver inte ha höga betyg).
    Höja betygen efter gymnasiet kan man i första hand genom Prövningar. Det går kanske också läsa några kurser på komvux som man ej läste förut, exempelvis om man ej får max i merit på gymnasiet, kan man läsa kurser som ger Meritpoäng.