Sara
    Hej! Jag undrar om man kan komplettera sin ansökan till högskola med högskolepoäng. Chalmers har sommarmatte som man kan göra både på våren och sommaren och den ger 7,5 högskolepoäng, räknas detta in när man sedan söker till Chalmers på hösten?

    Om det räknas med, höjer det då sitt meritvärde? Blir chansen större att man kommer in då?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara, då Chalmers är en privat skola, kan de i vissa fall göra "lite som de vill"... och införa lokala regler. Därför är det bäst om du tar kontakt med de ansvariga för sommarmatte - se kontaktuppgifter på matematiskavetenskaper.se.

    I vanliga fall, dvs nästan alltid när man söker till högskoleutbildning (på grundnivå, där tidigare studier på högskolenivå ej krävs för behörighet) - tar man inte hänsyn till tidigare studier på högskola/universitet, dock med undantag att i fall AU, alternativt urval införs (vilket är ett undantag som beslutas av varje lärosäte på egen hand) kan tidigare stuier, alla, inklusive på högskolenivå, bli till ett stort PLUS.