Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa,

    det är inte förbjudet att läsa många olika språkkurser på naturvetenskapsprogrammet; men det kan inte garanteras att alla elever kan göra det. För att detta ska bli möjligt måste lärare finnas på skolan som kan undervisa + lektioner i språk ska passa in i schemat; så att inga obligatoriska kurser "påverkas" /eleverna kan inte klona sig och obligatoriska lektioner går före/.
    Ang. språk så är det endast EN KURS i Moderna språk som på Naturvet.programmet är obligatorisk.

    Liselotte

    Det kan alltså gå läsa flera kurser, men det måste du fråga på just den skolan där du vill läsa. De moderna språken som måste erbjudas på gymnasiet är Tyska, Franska och Spanska. Fler språk Kan erbjudas /i mån av möjlighet/.

    Ulla SYV

    Hejsan,

    språk kan man läsa på många olika sätt och inte bara i skolan. Många ggr lär man sig mer och bättre just Utanför skolan; detta pga i skolan är det inte speciellt många timmar/vecka som språklektioner går och det är inte alls tillräckligt för att göra "progression" och verkligen "gå fram" i sin språkutveckling. Det finns forskning som visar på att för en normalbegåvad (genomsnittlig) person krävs det MINST 10 TIMMAR per vecka att "ägna sig åt språket" för att lära sig mer än det som man glömmer ... dvs för att gå framåt och göra progression i sin språkinlärning; och för många av oss krävs det många fler timmar än de 10 obligatoriska "språk-timmarna". Sedan finns det några få extrabegåvade som kan lära sig språk mycket snabbt; men det kan man inte "beställa", det är de som har talang för språk och de är som sagt få... :(
    Jag vet av erfarenhet, både egen och elevernas, att man inte ska lägga allt för stor vikt eller "hänga sig på" språk som skola kan erbjuda, utan det är mycket bättre att börja lära sig på egen hand - i alla de språk som man vill lära sig och det idag, dvs så fort som möjligt! Åk till det landet där språk talas (om du kan) - på semester; om inte det är möjligt - hitta personer som talar det språket och försök prata med dem så fort du kan några få fraser; se på filmer och lyssna på sånger på det språket som du vill lära dig. Det går oftast att hitta gratis internet-kurser, eller bra kurser där man får betala lite - men det kan det vara värt.
    Vill man lära sig språk - så finns det möjligheter. och jag tycker inte man bör just vänta på att skola ska erbjuda språkundervisning utan börja idag! Sedan är det jättebra om man även kan få stöd i sin språkutveckling även genom lektionerna på skolan och kan också få betyg; det är ett stort Plus!

    Mvh

    Ulla