Linus
    Jag vill börja på ekonomiprogrammet då det är den linjen som passar mig bäst, men är man behörig för att söka till att bli pilot efter att man har läst klart ekonomilinjen? jag vill helst inte välja att läsa teknik eller natur. En sak till, kan man välja en individuell kurs som är värd 150 poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus!

    Pilot är en yrkeshögskoleutbildning och i behörighetskraven ingår det, förutom betyg även fysiska, medicinska och psykologiska krav. Vad det gäller just betyg, så är dagens krav - godkända betyg i matte 2, engelska 6 och fysik 1a. Matte 2 och eng6 ingår som obligatoriska kurser i Ekonomiprogrammet

    Inom Individuellt val läser man 200 poäng om du läser en kurs á 150 poäng bör du välja en annan kurs som är på 50 poäng och det finns några kurser á 50 poäng (dock de flesta är på 100 p.). Det kan hända att du inte vill eller kan läsa någon av de små kurser som är á 50 p., och då kan man lösa det genom att du läser 50 poäng för mycket och har 2550 poäng i Examensbeviset (i stället för 2500 p.).

    Du syftas säkert på Fysik 1a, som är en 150 poängs kurs. Fysik läses på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet och jag råder dig söka Ekonomiprogrammet på en skola som, för övrigt, erbjuder Teknik och/eller NA (detta pga i så fall finns det behörig lärare i Fysik och kursen i Fysik 1a finns på skolan). Väljer du läsa på en skola som ej erbjuder TE eller NA, är chanserna små att få läsa Fysik under gymnasiet. I så fall kan du tvingas komplettera med den kursen på Komvux efter gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA