Milica
    Hej!
    Jag håller nu på att avsluta mitt tredje och sista år på ekonomiprogrammet på gymnasiet och har inte riktigt listat ut vad jag vill göra i framtiden. Ett yrke som jag tycker låter väldigt spännande är redovisningskonsult. Jag har sätt att den utbildningen finns på yrkeshögskolan, men jag har inte riktigt fattat vad som gäller kring yrkeshögskolan. Kan man ansöka till yrkeshögskolan om man precis har gått klart gymnasiet och inte riktigt har någon arbetserfarenhet inom ekonomi?
    Jag har den grundläggande behörigheten (när jag har gått ut gymnasiet) som krävs för redovisningskonsultutbildningen samt den särskilda behörigheten som krävs. Skulle det va möjligt för mig att bli antagen till den utbildningen trots brist på arbetserfarenhet? Och fungerar antagningen på liknande sätt som universitet, med meritpoäng och så vidare?
    Otroligt tacksam för svar, Milica.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milica;

    det är rätt stor skillnad på högskola och Yrkeshögskola.
    Yrkeshögskoleutbildningar kan ta in Obehöriga. Om de gör det eller inte - beror på vilka som söker. Behöriga sökande har företräde, men även obehöriga kan koma in.
    Det går också att söka väldigt många olika yh-utbildningar samtidigt och sedan välja vilken man tackar Ja till om man blir antagen på flera.

    Se gärna info om olika (inte endast de som heter "redovisningskonsult")

    utbildningar från yrkeshögskola med inrikning mot redovisning>>>

    ex. finns det en distansutbildning yrkeshögskoleutbildning >> Technical-account-manager-hermods-goteborg