Amina
    Hej.
    Jag har studerat det socialpsykologiska programmet och skulle vilja läsa till psykolog och ta en psykologexamen. Finns det någon möjlighet att komplettera kurser för att konvertera utbildningen? Det är väldigt svårt att bli antagen till psykolog programmet och därför undrar jag om det finns möjlighet att komma in på andra vis? T.ex. om detta är möjligt genom att studera fristående kurser som ingår i psykologprogrammet samt om man har tidigare kurser från socialpsykologiska programmet som ingår i psykologprogrammet kan detta leda till att bli antagen? För jag antar att man inte kan plocka ihop denna examen då en stor del är även praktisk, eller kan dessa praktiska kurser som psykologisk praktik sökas som fristående kurs?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    tyvärr... I Sverige kan man endast få psykologexamen om man läser på psykologprogrammet .:(

    Läs gärna info på https://www.framtid.se/yrke/psykolog - och där förklaras det att i Sverige är Psykolog ett legitimationsyrke... och att man på psykologprogrammet får en Yrkesexamen; man kan tyvärr inte få den på något annat sätt än genom studier på just psykologprogrammet; kurser som ingår i psykologprogrammet ges inte som fristående kuser - i alla fall inte alla. Och man måste ha godkända betyg i Alla kurser för att kunna ta ut yrkesexamen och få lov att ansöka om psykologlegitimation och kunna kalla sig för leg.psykolog och arbeta som psykolor. sådana är reglerna i Sverige.
    I andra länder kan det vara annorlunda.
    Tips - kika på yrken Psykologilärare>, Psykologisk Coach>; Beteendevetare> och Socionom>.
    Psykoterapeut> kan man vidareutbilda sig till efter grundutbildningen från Socionomprogrammet.
    Hälsningar

    Mikael syv