Evelyn
    Hej, vad finns det för utbildningar till att jobba med vattendjur eller på akvarium som man kan studera på Komvux, folkhögskola eller liknande eller måste man läsa på gymnasiet? Skulle man kunna läsa alla de enskilda kurserna man behöver på tex Komvux för att sedan läsa till djurskötare och specialisera sig på vattendjur? Tack i förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelyn - om du är 22 år, kan du tyvärr inte längre söka till ungdomsgymnasiet. Du måste därför försöka hitta ngn utbildning för vuxna - ex. på komvux, folkhögskola, yrkeshögskola eller högskola/universitet.
    Att jobba med vatten-djur kan man på olika sätt, ex. som Djurtränare >>, Djursjukskötare>> eller som Djurskötare/djurvårdare på Cirkus eller djurpark.
    Utbildningsutbud förändras och man ska helst titta med jämna mellanrum på alla de hemsidor där relevanta utbildningar kan "dyka upp":
    inom yrkeshögskola är det www.yhguiden.se
    inom folkhögskola - www.folkhogskola.nu
    inom högskolor/universitet - www.studera.nu
    **********
    inom Komvux är det tråkigt nog - så att man är mycket beroende vilken kommun man är folkbokförd i; det är till komvux i sin "hemkommun" som man är hänvisad. Komvux i den egna kommunen kan, om de vill, köpa utbildningar på komvux i andra kommuner och det gör dem ibland, men inte allt för ofta; i vissa fall finns det överenskommelser mellan olika kommuner - var utbildningar erbjuds, så det måste du kolla med Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Den aktuella /nuvarande/ utbud inom yrkeshögskola - inom det område som du är intresserad av - se länkarna här nere (kanske inte exakt vad du har tänkt dig men kika på dem i alla fall - kanske ngt. blir av intresse för dig):
    https://www.yhguiden.se/utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-trollhattan/kvalificerad-viltfoervaltare-med-foerdjupning-ekosystemtjaenster
    https://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare

    Tips: hitta några personer som jobbar med det som du i framtiden vill jobba som och fråga vad de har för utbildning i grunden.
    Kika också på många olika yrken på www.framtid.se - på de flesta yrkespresentationerna ges förslag på lämpliga utbildningar.
    Du kan också testa fråga lärare på Naturbruksprogrammen på gymnasiet - om de kan ge tips om lämpliga utbildningar för vuxna; de jobbar inom den rätta branschen och vet förhoppningsvis var man kan utbilda sig; dock kan det tyvärr vara så att de kan endast tipsa om Fortsättnings-utbildningar då man i botten måste ha examen från NB-programmet på gymnasiet.