Emma
    Jag har snart gått klart första året på min skola och jag funderar på om det finns någon möjlighet att läsa vissa kurser från trean redan i tvåan? Jag har väldigt lätt för mig i skolan och vet att det skulle fungera för mig. Om man läser tvåans kurser och även 2 stycken av treans kurser under tvåan och sedan läser resterande av treans kurser på ett halvår kan man ta examen ett halvår tidigare då?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tror tyvärr inte din gymnasieskola kommer erbjuda dig läsa på det sättet som du önskar; om du har tid över, kanske du kan läsa några språk på egen hand eller engagera dig i volontärsarbete.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    det är väldigt bra att du tycker det är lätt att läsa på gymnasiet; då kan du både satsa på högsta betyg i alla kurser och kanske t om läsa någon U-kurs (eller till och med flera - extra-kurser). "U" står för "utökat". Det är rektor på ditt program som kan bevilja dig - som ett Undantag, läsa en eller flera utökade kurser.
    Rektor kan dock tyvärr säga Nej till det, även om du har alla A-betyg i alla kurser du läser och tycker det är lätt att läsa; att läsa mer än på "vanlig heltid" är inte elevens rättighet.
    Att anpassa undervisning ex. så att man skulle kunna läsa snabbare - är extremt besvärligt för skolan (dyrt också) och eftersom skolan måste inte erbjuda det - så säger rektorerna i princip alltid Nej till att läsa snabbare än på 3 år (på gymnasiet). Särbegåvade elever (extraduktiga) brukar vara särbegåvade i ett eller några få ämnen, inte i alla ämnen (ex. om man är extraduktig i matte, fysik och kemi, så är det inte alls säkert att även idrott och historia också går lika lätt att läsa som matte).
    Är du extra-duktig i ett eller flera ämnen, bör lärarna ge dig extra-uppgifter (utöver A-nivå på betygen), för att "stimulera dig" på rätt sätt i din utveckling.
    Ännu en aspekt av att läsa på gymnasiet är "uppnå viss personlig mognad" vilket kommer med mer erfarenhet. så, det är inte endast kunskaper i de enskilda kurserna som är viktiga men även att du lär dig på vilka sätt du lär dig själv bäst och hur du kommunicerar och samarbetar med "folk": på gymnasiet tränar man i det genom att interagera med klasskompisar och lärarna, men även med övrig skolpersonal.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!
    Vänligen och lycka till med dina studier!

    Julia SYV