Hanna

    Hej SYV, Jag har planer på att efter första året på gymnasiet åka på ett utbytesår. Jag är medveten om att jag då kommer att behöva läsa åk 2 och 3 med de som är ett år yngre när jag kommer tillbaka. Jag kommer läsa natur natur och på min skola är engelska 7 obligatorisk men kan jag tenta av engelskan när jag är hemma efter utbytesåret (alltså inte före jag åker)? Hur gör jag det i sådant fall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du kommer med stor sannolikhet läsa under åk1 på gymnasiet - Engelska 5 och får betyg i den kursen till sommaren; och man läser inte mer engelska på yrkesprogram. Däremot på högskoleförberedande gymnasieprogram läser man även nästa kurs Eng6. På Yrkesprogram är det frivilligt att läsa eng 6. Sedan finns det även eng 7 som man kan läsa som en valbar kurs, om gymnasieskolan kan erbjuda den möjligheten.
    Ang. tenta av kurser på gymnasiet - så är elevens rättighet att göra Prövning i en kurs i vilken eleven fick F betyg. Och gymnasieskolorna brukar inte erbjuda möjlighet att tenta av kurser "framåt", dvs att utan att ha läst en kurs... Dessutom, skulle du (på "undantag") få möjlighet att tenta av en kurs "framåt" och få godkänt betyg - kommer du i fortsättningen att läsa på deltid och mister med det rätt till studiehjälpen från CSN. Endast studier på heltid ger rätt till studiehjälpen från CSN, när man är gymnasieelev.
    Därför tycker jag att det ej ligger i dina intressen att ens väcka frågan om att tenta av engelskan "framåt"... dvs utan att ha läst en kurs, försöka få betyg i den.

    Vänligen
    ANNA