Isabel

    Hej! Jag går i sjuan och har väldigt lätt för matte. Jag är klar med niornas matte och har läser i den avancerade gruppen bland niorna i år. Jag har väldigt lätt för att lära mig och lär mig oftast saker första gången. Då jag redan läst nians matte och haft lektioner med de så tycker både jag och min lärare att det inte skulle fungera att jag läser nians matte igen de följande två åren av högstadiet. Min skola har möjlighet att låta mig sitta med en lärare och jobba med gymnasiematte istället för högstadiematte men frågan är då om det skulle gå att tenta av kurs 1 och 2 eftersom det skulle vara svårt för mig att läsa de i gymnasier också då jag lätt blir uttråkad och tappar motivationen om det är något som jag redan kan. Hörde att vissa gymnasium inte tillåter att man redan har läst klart kurser tidigare. Var kan man hitta skolor som tillåter det och hur gör man för att ev. läsa andra mattekurser under de två första åren? Vilka är fördelarna och nackdelarna med att tenta av tidigare och hur gör man med studiebidrag och för att det inte ska gälla som deltidsstudie, finns det några sätt att fylla tiden? //Isabel

    • Anna : Var bor du? vilken stad?
    • : Nacka, Stockholm
    • Anna : Närmast till dig är det, enligt vad jag förstår - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/danderyds-gymnasium
    • Nicklas : Hej Isabel Jag har varit i kontakt med vår matematikpedagog på skolan. Nedan ser du hans svar: ”Jag skulle rekommendera att hon inte bara försöker bli klar med kurser så fort som möjligt. Det finns ingen poäng i att bli JÄTTEduktig i skolboksmatematik, då man kan lära sig mer avancerad (riktig) matematik. Det är både bättre på lång sikt och roligare. Källor till det finns på www.strangnaskanotmaraton.se/wild , men en viss guidning kan nog krävas för det är många dokument där om väldigt mycket olika saker. Jag rekommenderar också att hon lär sig programmera. Det finns mycket kul man kan göra i gränslandet mellan matematik, fysik och datorgrafik som både stimulerar olika intressen och som är mycket nyttigt på lång sikt. Isabel får gärna höra av sig till mig: [email protected] eller genom mejladressen i länken ovan” Som du ser Isabel finns det en hel del som du kan göra inom ditt specialområde. På skolan kan du läsa specialiseringskurser om du redan är klar med kurser i grundskolan, men som Johan skriver finns det mycket annat du kan jobba med som gör att du blir en bättre matematiker. Mvh Nicklas Hellmark, syv på Europaskolan Strängnäs
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabel,

    I listan nedan hittar du Sveriges  gymnasiala spetsutbildningar inom matematik/naturvetenskap. Spetsutbildningarna är Riksrekryterande, dvs elever från hela Sverige söker till dem på lika villkor, konkurrerar med sina betyg från grundskolan.

    1. Matematikgymnasiet i samarbete med Stockholms universitet - Danderyds gymnasium<<

    2. Naturvetenskapsprogrammet med matematikspets - Göteborg: Hvitfeldtska gymnasiet<<

    3. Spetsutbildning i matematik – Leonardo - Karlskrona: Ehrensvärdska gymnasiet<<

    4. Matematik spets - Luleå gymnasieskola<<

    5. Matematikprogrammet - Lund: Polhemsskolan<<

    6. Scienceprogrammet – spetsutbildning i naturvetenskap, som förbereder för forskarutbildning inom naturvetenskap och matematik - Europaskolan i Strängnäs>> .

    Jag pratar med kollegorna och vi kontaktar också några experter - och återkommer så fort vi kan. Mina råd så länge är att du inte läser matte "dygnet runt" även om det är roligt, vilket är jättebra! :)

    Glöm inte att vila dig, ha fritid, och också läsa andra ämnen! ;)

    Din grundskola har skyldighet att ta vara på din begåvning och hjälpa dig utveckla den, men det är inte reglerat i detalj exakt Hur din skola ska göra det.

    Frågan om du ska tenta av gymnasiematte... är jag osäker på vad som, formellt sett, är bäst att göra. Om du har KUNSKAPER, kan det gå fort att skaffa sig betyg, om du skulle behöva dem. Därför tycker inte jag det är bråttom att just få betyg i gymnasiala kurser, även om du "de facto" kommer att ha kunskaper.

    Du känner säkert till www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för självstudier och repetition. Se om du vill hjälpa till i någon av mattecentrums Räknestugorna<< - där kan du träffa andra matteintresserade som undervisar i matte.

    • : Tack för svar. Självklart så ska jag inte läsa matte dygnet runt och det gör jag inte, men när jag väl jobbar så jobbar jag väldigt snabbt vilket gör att jag kan lära mig nästan en månads uppgifter på mindre än en timme då jag inte behöver repetera för att komma ihåg. Jag ligger också på nians/åttans nivå i alla andra ämnen då jag har lätt för mig i skolan i allmänhet men det är främst matte och kanske engelska som är särskilt lätta.
    • Anna : Fundera över om du ev kanske kan hoppa över åk8 och läsa åk9 nästa läsår. Diskutera det med dina vårdnadshavare, som får ta kontakt med din rektor. Om du hoppar över en årskurs - blir du klar med grundskolan ett år tidigare och kanske "jämnar ut" dina kunskaper... :) på så sätt att du blir tvungen att ägna dig åt andra ämnen än matte och engelska för att hålla jämna steg med åk9 elever nästa år.
    • : Tack, i jämförelse hur är IB Mathematics Higher Level mot naturs matte? Är inte särskilt intresserad av NO ämnena dock mycket intresserad av språk och SO ämnena. Kan man välja SO inriktning på IB med Mathematics Higher Level?
    • Anna : Varje IB-skola är som ett eget litet "företag" som kan bestämma ganska mycket själva. Därför är det bäst att ta direkt kontakt med just den IB-gymnasieskola som du är intresserad av. De 7 IB-gymn. som finns i Stockholms län finner du på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&orientation=&vocation=&variant=&expo=&county=Stockholms+l%C3%A4n&order=school
    • : Tack.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Susanne SYV på Danderyds gymnasium 1

    Skriv ett svar

    Hej Isabel! Jag har flera elever på min spetsutbildning i matematik på Danderyds Gymnasium som liksom du har med sig betyg i gymnasiekurser. Det är inget problem för vi börjar redan i åk 1 med Ma5 och en specialiseringskurs i matematik. Utöver att läsa gymnaisekurser i matematik är det bra att arbeta med problemlösning och delta i matematiktävlingar, nu närmaste är det Kängurutävlingen som är aktuell. Be din skola att den anmäler sig om den inte har gjort det. Skicka  din mail-adress till [email protected] så kan jag ge dig mer information.

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Biträdande Rektor på Polhemsskolan<< hälsar följande:

    Hej!
    Hos oss på NA och TE på Polhemskolan är detta inget problem. Vi tar hela tiden emot elever som är klara med Ma1. De kan alltid följa en grupp som läser en kurs före. Är man färdig med fler kurser fungerar det ungefär som eleven beskriver från sin grundskola, alltså mer individuellt, men i en grupp med andra som också har lätt för matte.
    När man är klar med gymnasiets matematikkurser kan man fortsätta med kurser på högskolenivå.
    Våra elever uppskattar detta upplägg.
    Utöver kurserna i matematik kan man även delta i inspirationsaktiviteter så som temakvällar och tävlingsaktiviteter i matematik.
    På vår spetsutbildning i matematik är alla ovanstående lösningar inbyggda i programmet och man läser dessutom ytterligare specialiseringskurser i matematik.
    Vänliga hälsningar
    Biträdande rektor
    Polhemskolan