Felicia
    Hej! Jag är 14 år och går ut åttan i år. Jag är bra i skolan och har A i alla ämnen men känner att jag verkligen är redo för gymnasiet efter sommaren, pga flera anledningar. Bl.a är tempot i skolan inte alls bra för mig personligen utan jag känner att det är för enkelt och gymnasiet skulle passa mig perfekt vid den här tidpunkten . Därför tänker jag och min familj att det vore väldigt bra om jag kunde läsa hela nian själv under sommaren och sen ta något slags slutprov, är det möjligt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Mycket bra att du är duktig i skolan! Något sådant prov som du efterfrågar finns dock tyvärr inte. Du skulle i så fall behöva göra prövningar i olika ämnen separat.

    Mitt råd är att dina vårdnadshavare pratar med rektor på din skola. Att bedriva självstudier är alltid bra... Återkom sen till oss och berätta vad rektor svarade ang möjlighet för dig att hoppa över åk 9!