J

    Jag vill gå bild och form. Men sen vill jag bli lärare i svenska och engelska åk 7-9. Kan jag bli lärare i svenska och engelska även om jag går ett estetiskt program?? Eller saknas det lixom ngt som kag behöver ha?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej K, Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program och om du får Examensbevis från ES, blir du behörig (grundläggande behörighet) - till högskolestudier i Sverige.
    Exakt vilken särskild behörighet du kommer behöva ha inför lärarutbildning /högskolelärare i svenska och engelska är idag omöjligt att svara på, detta pga grundskolelärarutbildningar är "under översyn" och behörighetskraven kan ändras/.
    Jag tror inte du kommer behöva komplettera med några ämnen... men för säkerhets skull kan du försöka lägga till matematik 2 som en valbar kurs på ES (som obligatorisk kurs läser man inom matte endast matte 1b på ES).

    Ännu en kurs som är "bra att ha" är Engelska 7. Idag krävs inte eng 7 till någon svensk högskoleutbildning, men den ger meritpoäng >> och vill man bli lärare i engelska, rekommenderar jag att försöka läsa eng 7 på gymnasiet.

    Sammanfattning
    Det borde gå bra att direkt efter ES, bild och form (under förutsättning att du uppfyller kraven och får Examensbevis) - söka till ämneslärarprogrammet för att bli behörig lärare i svenska och engelska.

    Liselotte