Waseem

    Hej!

    Kan man välja vilka ämne man vill ta med i sin examen? T.ex: Om man läste 2700 gymnasiepoäng (Vi förutsätter att 27 ämne, 100 p för varje ämne) kan man välja då vilka 24 ämne man vill ut av 27 ämne?

    • En till fråga också: Jag har läst mitt språk som modersmål 1 kurs, men jag vill göra prövning på det som moderna språk 3,4,5 i Göteborg för att få meritpoängen och högre betyg förståss. Kan jag göra det att inte räkna med modersmål kursen i min examen och räkna med de tre moderna språk prövningar som jag utföra i Göteborg istället?

    Återkom gärna om hur det kan bli!

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning

    Wassem

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Wassem,

    jag vill börja med att påminna om att maximalt antal meritpoäng för moderna språk är 1,5 och uppnås via godkända betyg i mod.språk 3och4, du behöver alltså inte skaffa dig betyget i mod.språk5, för att få meritpoäng. Läs reglerna om meritp. för dig med examensbevis - Gymnasieguiden.se/informeras/merit
    ****
    Och ang. vilka kurser som man kan ha i sitt examensbevis - så är det rätt så stor skillnad: om man får exam. bevis på gymnasiet eller på komvux.

    Men både på gymnasiet och på komvux finns det ett antal obligatoriska kurser och så ett antal valbara kurser. Planering mot examensbevis gör man med studie- och yrkesvägledare på den skolan, där man ska ta ut sitt examensbevis.
    Det är friare - vilka kurser som kan ingå på komvux, jämfört med gymnasieskolan.

    Språkkurser i examensbevis
    Betyg i Samma språk som modersmål och som moderna språk får ingå i samma examensbevis. Modersmål och Mod.språk är 2 olika ämnen, även om det kanske handlar om "samma språk".

    • Waseem : Hej Anna, Jag pluggar enstaka kurser på komvux, och jag siktar på att få naturvetenskaplig examen. Jag studerade Modersmål 1 på gymnasiet men nu vill jag inte ta detta ämne med i min examen. Istället, vill jag göra prövning på mitt hemspråk som moderna språk 3,4,5... Min fråga var om jag kan möjligtvis exkludera modersmål 1 kursen som jag läste förut och göra prövning på samma språk (mitt modersmål) som moderna språk.
    • Anna : Kurser i Modersmål är inte obligatoriska för exam.bevis men du kan ha både modersmåls-kurserna och moderna språk kurserna i samma språk in i examensbeviset. Ang. "exkludera" en kurs i vilken du har godkänt betyg - när du läser mot exam.bevis på komvux: Komvux vill kunna utfärda exam.bevis för dig så fort som möjligt, för att slippa ge dig plats på fler kurser "i onödan", pga det blir billigare så; därför kan komvux vägra ge dig plats på kurser om komvux anser att du med de betyg du redan har, kan ta ut exam.bevis. Dock kan inte komvux förbjuda dig göra prövningar, om du hittar var du kan göra prövningar. Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika svenska städer. Kommer du med betyg från prövningar till SYV på komvux i din kommun, ser jag ingen anledning varför hen ej skulle bevilja ta in prövningsbetygen in i ditt examensbevis. har du fler än 2400 poäng (betyg i fler poäng, alltså) så måste man välja vilka kurser/betyg man ska ta in i exam.beviset. ytterst är det Rektor på komvux som bestämmer, men du kan ha önskemål om vilka kurser du vill ta in i ditt exam.bevis.
    • Waseem : Okej, nu förstår jag. Jag tyckte att om jag får betyg på mitt språk som modersmål, så får inte möjligheten att få betyg på samma språk som moderna språk. Men nu är allting solklart. Tack så jättemycket för din stora hjälp! Jag uppskattar det.
    • Milla : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer