H

    Hej! Jag studerar vid universitet i Sverige, men tänkte byta till ett annat ämne. Min tidigare utbildning från Finland som jag kommit in på universitetet här i Sverige med är yrkesskola samt enstaka gymnasiekurser från Finland för att komplettera (samhällskunskap, svenska och engelska) när jag sökte till universitet här. Landskapsarkitektutbildning som jag är intresserad av kräver Matematik C / 3b / 3c som särskild behörighet. Jag har läst två gymnasiekurser i matematik (1 & 2) i Finland, men är osäker på vilka fler finska gymnasiekurser krävs för att jag skulle uppfylla kravet. Jag tänkte alltså läsa kurs(er) för att fylla det svenska 3b -behörighetskravet på distans på ett finskt gymnasium (har bråttom här och finns inga tider för prövning i Malmö innan jag måste ha kompletterat). Så min fråga är, vilka finska gymnasiekurser motsvarar svenskt 3b? Räcker det att jag läser den finska gymnasiekursen Matematik 3? Är det viktigare att innehållet av kursen stämmer eller siffran på namnet av kursen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej H,

    innehåll i den svenska gymnasiekursen matematik 3 kan du se på Matteboken.se/lektioner/matte-3

    Se vad de finska kurserna innehåller och jämför med innehåll i den svenska kursen Matematik 3. Det är Innehåll som måste stämma och du behöver ha Godkänt betyg i kursen för att bli behörig.

    Matte 3 läser man på komvux på heltid på fem veckor (eller på halvtid - på 10 veckor).
    Prövning kan du göra i alla de olika svenska städer; behöver inte vara i den kommunen där du bor eller där du är folkbokförd.