Amanda
    Hej!

    Jag går på ett idrottsgymnasium där jag läser tränings- och tävlingslära 1, 2 & 3 samt idrottsspecialisering 1, 2 och 3. Jag kommer att ha läst 2800 poäng när jag tar studenten. Då jag har blivit allt mindre idrottsintresserad tror jag att mitt betyg kommer att försämras och kommer att dra ner mitt snittpoäng enormt.

    Finns det någon chans att "ta bort" dessa kurser från examen för att höja sitt snittpoäng? Eller finns det någon möjlighet att lägga dem som utökade kurer för att de inte ska räknas in i mitt snittpoäng eftersom de inte ger varken behörighet eller meritpoäng?

    Tack på förhand.
    • Anna : Med tanke på att du blev mindre idrottsintresserad skriver jag ännu ett svar till dig: du kanske ska skippa någon eller några kurser i år3. Läs mitt svar nedan och prata med SYV på din skola.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Amanda!
    eftersom du läser 2800 poäng, kommer 300poäng bli i ditt examensbevis markerade med "U"= utökad kurs och om de U-markerade kurser inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng kommer de betyget inte räknas med, när Antagning.se räknar fram ditt meritvärde.
    Vilka kurser som i ditt examensbevis kommer bli markerade med U borde framgå av din individuella studieplan. Enligt Skolverket bör det på förhand, innan kursen börjar, skivas in i elevens studieplan att kursen kommer läsas som U-kurs, Se i din individuella studieplan vilka 300p.kurser som kommer i ditt examensbevis bli markerade med "U".

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    det som Daniel SYV svarade är rätt: det bör framgå av din studieplan vilka kurser som du läser som utökade. Men jag tänker också på följande: varför skulle du läsa mer än nödvändigt, om du inte längre är intresserad? Nu har du läst "mer än nödvändigt" under åren 1 och 2 på gymnasiet. Jag antar att du börjar år3 nu... eller så kanske du börjar år 2... men oavsett har du ändå minst ett år kvar att läsa på gymnasiet och under den återstående tiden så kanske du kan justera din studieplan så att du inte läser på mer än heltid, alltså kommer du i så fall mot slutet av gymnasiet kanske endast ha 100poäng U-kurs, alltså en styck u-kurs, eller kanske 2 stycken.
    Givetvis är kunskaper bra att ha, men genom att reducera dina studier till "endast heltidsstudier" har du mer tid och ork för att skaffa dig djupare kunskaper och högre betyg i de kurser du läser.
    En gymnasieelev ska inte behöva läsa på mer än heltid, om hen inte vill det. Att det från början ingick utökningen i ditt program förstår jag, men nu om du inte längre är intresserad, borde du kunna skippa den utökningen under resterande tiden på gymnasiet.
    Oavsett om du bara vill få svar på vilka kurser som i ditt examensbevis kommer stå som "U"/utökade eller om du vill justera framåt och skippa någon kurs under resterande tiden på gymnasiet - börja med att prata med SYV på din skola.
    Och oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till!