Rema
    Jag har en fråga och vill ha snabbt svar snälla. Kan man göra den nationella provet i Eng vid en annan tidpunkt än den tid som man bör göra det? alltså är det måste att man göra det på den tiden som skolan bestämmer? Anledningen till min fråga är att min pappa kommer att göra en operation i hjärtat den dag vi gör provet och jag kommer att vara med honom. Jag ville fråga er innan jag frågar min lärare.

    Tack på förhand.
    • Anna : Kort svar: vi kan inte svara på den frågan, tyvärr.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rema!
    Tanken är att alla elever gör Nationella provet samtidigt - detta bl a för motverka fusk. Jag säger inte att just du skulle fuska, men allmänt - en elev som gör provet senare har stora möjligheter att få reda på innehåll i provet. Och om ett annat prov skulle erbjudas den eleven som gör provet senare - är det svårt att jämföra på ett rättvist sätt (eftersom det är inte exakt samma prov olika elever - i så fall - gör).
    Sedan är det ju givetvis så att en elev som ska göra det Nationella provet kan vara mycket sjuk den dagen provet ges och det går inte att förbjuda folk att vara sjuka, det säger ju sig självt. Hur man löser det på olika skolor - är upp till rektor.
    Det är mycket möjligt att det på din skola finns en förhand utarbetat svar på liknande frågor: ex. att det blir ett omprov för alla som ej kunde delta i NP; eller att ingen ledighet erbjuds och att läkarintyg krävs om eleven är sjuk den dagen.
    I detta fallet som du beskriver är det en nära anhörigs operation men av erfarenhet så vet jag att operationen kan bli framflyttad av olika anledningar, ex. den kirurgen som ska operera kan själv bli sjuk, tyvärr... eller några akuta fall kan komma in och planerade operationer flyttas fram. Jag vet givetvis inte hur det blir med just din pappa och jag hoppas att det går mycket bra, att han får sin operation och återhämtar sig snabbt.
    Som sagt, kan inte vi här på fråga syv svara på frågan om hur din skola kommer att hantera din förfrågan om att kunna utebli från NP pga din pappas operation. Det är en allvarlig händelse och jag förstår att du är orolig och vill vara med din pappa den dagen.
    Dock måste vi hänvisa dig helt och hållet till din skola - det är möjligt att läraren kan ge dig ett definitivt svar, eller så hänvisar läraren till rektor; alt. kanske rektor tillfrågas av din lärare och du får svar sen. Vi vet inte det.

    Nu har jag pratat med en sakkunnig på Skolverket. Svaret jag fick är att det är Rektors beslut. Rektor kan svara att du ej får ta ledigt den dagen som NP äger rum. Rektor kan ge dig ledig den dagen. Sedan kan rektor besluta att du får eller inte får göra provet i efterhand. Även om du får ledigt den dagen, är det inte säkert att du får göra provet i efterhand.
    Om du ej får göra NP i efterhand, kommer läraren att sätta betyg på det underlaget som läraren har, utan nationella provets resultat.