Alexandra
    Hej,

    Jag skulle vilja börja studera till HT 2018 och är nyfiken på en kandidatexamen inom sociologi.

    Jag vill plugga på distans men verkar inte hitta något färdigt program, så jag tänker istället att jag kan bygga min egen kandidatexamen via kurser. Hur går man tillväga för att börja denna processen?

    Undrar också om man kan studera två 50% kurser samtidigt och på så sätt få ihop en heltidsfart i studier. Kan man då få fullt studiestöd?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,
    utbildningsutbud av högskolestudier till höstterminen 2018 fastställs till 15 mars när det kl.13.00 den dagen som ansökan öppnas på www.antagning.se
    För att se fullständigt utbud måste du vänta till 15 mars.

    Ang. CSN och studiemedel
    Jag, det går bra att läsa flera deltidsutbildningar samtidigt - bara så att studietakten uppgår till 100%, då borde du kunna få ut Hela Studiemedel.
    Det går också läsa på mer än heltid, men man får inte mer pengar från CSN för studier på mer än heltid; studiemedel på Heltid är max vad man kan få.

    Kurssammansättning till en kandidatexamen
    Eftersom du är intresserad av Sociologi, börja läsa kurser i sociologi /om det är så att du ej hittar ngt. distans-program/. Du behöver minst 90 högskolepoäng = 3 terminers studier på heltid + 3 terminers "andra studier". Därför kan du också börja läsa "vilka som helst" högskolekurser och minst en termin "fria studier" borde kunna gå bra att ta in i kandidatexamen.
    Det är nämligen så här att varje lärosäte i Sverige får självt bestämma om vad de där "andra kurser" får vara för några. Vid "generell kandidatexamen" brukar man kunna ta in 60 hp "fria kurser", dvs vilka som helst och 30 hp inom "närliggande område", exempelvis brukar Generell kandidatexamen inom ekonomi se ut så här: 90 hp ekonomi, 30 hp företagsekonomi + 60 hp vilka som helst högskolekurser.
    Vilka "närliggande" till sociologi kurser just ditt lärosäte /där du ska ta ut kandidatexamen/ godkänner är det bäst att fråga studievägledare på just det lärosäte.

    Vänligen

    ANNA

    • : Hej Anna, tusen tack för svaret!
    • : Så för att ta en kandidatexamen via kurser behöver alla kurser läsas på samma högskola/universitet, eftersom det är dem som slutligen fastställer min examen. Har jag förstått det rätt?
    • Anna : Nej, alla kurser behöver inte läsas på samma högskola/universitet; t o m kurser lästa utomlands kan ibland tas in i kandidatexamen, men det är det lärosäte där man tar ut Kandidatexamen /där man läser sin kandidatkurs och skriver "kandidatuppsats" - som bestämmer vilka kurser som får tas in/. Man kan gå tillväga på 2 olika sätt: antingen påbörjar man läsa det man tror ska kunna ingå i kandidatexamen, ex. borde det inte vara några program att läsa 3 terminer "ren sociologi" - helst på en och samma högskola/universitet (för att då slipper man risken att kurserna kanske "överlappar" varandra)... eller så försöker man på förhand skapa en övergripande planering med en studievägledare på det lärosäte där man vill senare ta ut kandidatexamen.