Ads

    Hej, jag jobbar just nu men vill studera kurser jag inte fick med från gymnasiet då jag ändrat yrkesväg. Jag behöver studera Fysik2, biologi2 och kemi2. Alla dessa är 100p kurser. Om jag väljer att studera på 25% på alla 3, hinner/klarar man det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I din fråga nämner du tre stycken gymnasiekurser som var och en av dem är en 100p.kurs. det är alltså totalt 300 gymnasiala poäng du vill läsa. 300 gymnasiala poäng läser man på heltid på 15 veckor. Du kan antingen läsa en kurs i taget eller "blanda" och läsa alla tre kurser samtidigt.
    Om du läser varje av de kurserna på 25% av "normal studietakt", alltså av heltidsstudier och du börjar läsa alla de tre kurserna samma datum då läser du med det på 75% av studietakt. 25% + 25% + 25% = 75%
    Du skriver i din fråga: "Om jag väljer att studera på 25% på alla 3, hinner/klarar man det?" Jag vet inte vad du tänker på när du skriver en fråga "hinner/klarar man det?" Menar du att du är osäker på att du kommer ha tillräckligt med tid att studera? Vad gör du förutom studierna? Om man jobbar heltid då rekommenderas det (allmänt) att kanske läsa på max halvtid vid sidan av.
    75% av normal studietakt förutsätter studieinsats på cirka 30 timmar per vecka. Heltidsstudier och heltidsjobb är jämställda med varandra och förutsätter tidsinsats på 40 timmar per vecka.
    Jag kan tyvärr inte svara på frågan om just du i din situation (känner ju inte din situation) hinner läsa på 75% av studietakt (du kanske jobbar heltid + övertid?) eller om du klarar studierna. Samråd gärna med studievägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare