Aisa
    Hej!
    Jag fick förkorta vissa ord så att frågan skulle få plats i titeln.
    Jag går i hemspråk och har alltid blivit tvungen att gå dit, tills nyligen då mina föräldrar märkte att jag inte hann med något alls.
    Jag går i 9:an, hade hemspråk på torsdagar efter träslöjden som alltid slutade efter kl 4 (ibland fick vi stanna lite längre eftersom vissa av oss tog längre tid på sig att städa) Men grejen är att hemspråket började 3.20 eller 3 jag vet inte riktigt då jag alltid kom i slutet och lektionen slutade halv. Träslöjden var i en lokal som låg 7 min ifrån min skola och skolan jag hade hemspråk i ligger ungefär 10 min bort (med spårvagn) Så jag hann knappt skriva klart mina prov, fick ta hem grejer och läsa hemma, lärde mig inget alls, fick vara i klassrummet i ungefär 20 min ensam för att alla andra hade redan slutat.
    Det där var förra terminen, nu har jag och mina föräldrar bestämt att jag inte ska gå dit och att jag ska fokusera mer på de viktiga ämnena, men jag undrar om jag slutar nu, när det bara är en termin kvar, kommer jag fortfarande ha kvar mitt C eller kommer det att tas bort? Jag har inte gått på några lektioner sen vi börja efter nyår och har inte kontaktat läraren om att jag ska sluta heller.
    Ämnet som jag hade D i byttes ut med C:et i hemspråk och jag sökte in mig i skolor med 280 poäng, nu när jag tänker sluta, kommer betyget att tas bort då? För jag vill verkligen behålla 280 och inte sänkas till 277,5
    Väldigt tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aisa!

    det är inte alls bra om lektioner i olika ämnen krockar i schemat och du inte hinner komma i tid till lektionen i ditt hemspråk. Har ni påtalat det problemet för t.ex. rektor på din skola?

    Angående betyg: det är inte rimligt att förvänta sig att man får godkänt betyg om man inte går på lektionerna. Jag tror att du inte får ngt betyg i hemspråk från vårterminen eller så får du F i betyg. I vilket fall så ska du inte kunna byta ut ett annat betyg mot betyg i Modersmålet. Fråga läraren i hemspråket, det är hen som sätter betyg men jag blir väldigt förvånad om du får ett godkänt betyg från vårterminen om du fortsätter utebli från lektionerna.

    Jag undrar om du läser något Modernt språk - t.ex Spanska, Italienska, Franska eller Tyska? OM INTE - då kanske du kan göra prövning i ditt Modersmål som modernt språk och skulle du få E, då får du 10 extra poäng, för att betyg i Moderna språk får räknas in som 17-de betyget. Skulle du få betyg A i Moderna språk, får du 20 extra poäng, dvs i ditt exempel (från din fråga) om du för övrigt har 277.5 poäng - skulle du med E i Moderna språk, få 287.5 och med A i Moderna språk - 297.5.

    Du kan läsa med om det på GymnasieGuiden (Räkna ut Betygspoängen).

    Önskar dig lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA