Emelie
    Hej,

    En kort fundering:

    Jag undrar om man är (i princip) beroende av körkort för att kunna jobba som bygglovhandläggare? Eller kan man jobba på kontor och klara sig utan?

    Tack på förhand.
    • SYV-besökare : Det är inget krav att man måste ha ett körkort för att få utbilda sig till bygglovshandläggare men det underlättar för att kunna ta sig till vilken arbetsplats som helst.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    jag ser just nu >> 6 st. annonser på Arbetsförmedlingens hemsida om jobbet som bygglovhandläggare. I en av dem står att man bör ha körkort. Men i de andra kan inte jag se att det skulle stå att man behöver körkort.

    Jag kan inte heller i Behörighetskraven inför ansökan till >> Yrkeshögskoleutbildningar till Bygglovhandläggare se att det skulle ställas kravet på att ha körkort. Om yh utbildning tar in utan körkort och ej säger ngt. om att man måste skaffa sig körkort, måste det betyda att deras erfarnhet och bedömning är att det går att få anställning utan körkort, men sedan kan enskilda arbetsgivare givetvis ställa krav på körkort.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Körkort är inget krav ( i alla fall så som det är idag) för att komma in på en yh-utbildning till bygglovhandläggare.

    För att få jobbet sen:
    Det ser olika ut i olika kommuner  beroende på hur många medarbetare de har och hur arbetsfördelningen är upplagd. I vissa platsannonser/jobbannonser ser man att B-körkort är ett krav men då det råder stor brist på handläggare, ökar nog chanserna att kunna få anställning även utan körkort.

    Det bästa är kanske att kontakta en kommunal bygglovschef i just den kommunen där man är intresserad av att jobba i, och höra hur de resonerar lokalt.

    Vänliga hälsningar
    ANNA

    hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig; var god läs hennes svar nedan:

    Självklart kan du arbeta som bygglovshandläggare utan körkort men naturligtvis ökar det dina chanser till anställning, då det kan ingå inspektioner i arbetet. Men har du en bra cykel kanske det funkar ändå

    Med vänlig hälsning