Linnea
    Så, jag sökte till tre gymnasium. De två första i min hemstad, den tredje i en stad ca 50 mil ifrån mig. Efter mitt val gjorde mina föräldrar det väldigt tydligt att jag inte får flytta, jag kom in på den sista trots mer än tillräckliga betyg för de andra två, någon som vet vad jag ska göra? Snälla hjälp

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

     Hej Linnea,

    du bör snarast ta kontakt med ditt Antagningskansli.

    Jag vet inte vilket är ditt kansli, eftersom du ej skriver i vilken stad du bor och vill gå på gymnasiet i.

    Du kan själv hitta kontaktuppgifter till ditt antagningskansli på www.antagningskanslier.se - välj rätt län/kommun så hittar du Epost och tel.nr till ditt antagningskansli. Du har kanske kontaktuppgifter redan, t.ex kan de stå på det Antagningsbeskedet du fick.

    Jag antar att du hade den där "långväga" skolan som ditt första alternativ, där du blev ANTAGEN och du blev därför "struken" från dina andra två val, stämmer det?
    Om du inte kan ta den platsen där du är antagen, står du nu utan gymnasieplats. Väldigt tråkigt! :(

    Mina råd till dig är:
    1. skicka E-post till personal på Ditt Antagningskansli nu, på en gång, uppge ditt personnummer och förklara din situation; be dem om hjälp!

    2. läs på www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet om olika alternativ som finns för den, som ej fick någon gymnasieplats.

    Det är - tyvärr - så att det inte är självklart att man får en gymnasieplats. De flesta som vill ha plats, får den, men inte alla. Sedan är det inte alls säkert man får plats där man vill läsa; utan man kan få välja bland de tomma/lediga platser som kanske alla finns på de program som man absolut inte är intresserad av. Mycket tråkigt, men så kan det tyvärr bli. "Deadline" finns av en anledning: man ska komma överens med sina föräldrar/vårdnadshavare om vad man ska ha som sina alternativ i gymnasieval och i vilken ordning man söker SENAST SISTA DAG I OMVALSPERIODEN. Ändrar man sig senare, är man beroende av "turen" att ledig plats kommer att finnas någonstans som är OK för dig. I annat fall kan det tyvärr bli så att valet kommer att stå i att inte gå på gymnasiet, utan söka jobb i år och söka till gymnasiet till nästa år i stället; eller att ta en plats någonstans (ledig plats) som du egentligen inte alls vill ha.
    Pga gymnasiet inte är en obligatorisk skolform i Sverige, är det en Förmån att gå på gymnasiet, inte en skyldighet. Du kan söka jobb. Svårt att få, dock, när man är mycket ung och utan gymnasiekompetens. :(

    Jag hoppas att ledig plats kommer att finnas på någon utbildning som du vill gå. I annat fall råder jag dig ta "någon plats" i alla fall, även om det inte är en plats som du egentligen vill ha. Välj i så fall Rätt program, dvs samma program (om möjligt) - som du vill gå på en annan skola. Detta pga det är lättare att byta till samma program på en annan skola, senare.

    På gymnasievalssida KAN DET EVENTUELLT finnas uppgifter om var lediga/tomma platser finns. Det är olika i olika delar av landet.

    Skicka epost till ditt Antagningskansli nu, direkt. Se på gymnasieantagningssida om du hittar uppgifter om var lediga/tomma platser finns. Ring till ditt Antagningskansli imorgon bitti; dina vårdnadshavare kan också ta kontakt med antagningskansliet (du är ännu inte myndig).

    Sammanfattning:
    det är beklagligt att det blev som det blev.
    Jag hoppas ditt Antagningskansli hjälper dig att hitta plats som du kommer att acceptera & tycka är OK.
    Se om du kan börja söka jobb nu, på en gång. I fall du ej kommer att gå på gymnasiet, är det i så fall mycket bättre att ha jobb (även om det är deltid eller behovsanställning) än att inte ha någon sysselsättning & ingen inkomst.

    Hör av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna!

    Lycka till!

    ANNA