Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena, så tråkigt att du inte kom in på de kurser du sökte.

    Komvux har begränsade resurser och varje utbildningsplats kostar pengar. gymnasial utbildning är i Sverige, tyvärr, inte obligatorisk (i alla fall, förmellt sett) och därför läser man på gymnasienivå "i mån av möjlighet". Det är alltså inte en rättighet att läsa på gymnasial nivå. suck... :(

    Du får givetvis kontakta komvux och försöka förklara tydligare varför du vill eller behöver läsa de kurser du sökte till. Du kan också försöka bedriva självstudier och göra Prövningar, om du behöver få BETYG i kurserna. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs.
    Kan tyvärr - dock - vara rätt svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar.
    Du får också söka samma kurser som du nu inte kom in på - till nästa antagningsomgång på komvux. Antagning görs om efter varje ansökningsperiod; att du inte fick plats nu betydet inte att du får samma svar nästa gång. Nästa gång kan du komma in. Vi hoppas och håller tummarna!

    Vänligen
    Lycka till!
    Julia syv